Koning Willem-Alexander vliegt al jaren voor de KLM in een Cityhopper en doet dat meestal in alle anonimiteit. „Ook als we vanuit het bemanningscentrum in KLM-uniform met pet door Schiphol heen lopen, zijn er heel weinig mensen die je herkennen”, vertelt de koning aan De Telegraaf. Inmiddels laat hij zich omscholen voor het vliegen van een Boeing 737.

Soms herkennen passagiers zijn stem bij het omroepen tijdens de vlucht, maar zijn naam hoeft hij dan niet te zeggen. „Het voordeel is dat ik altijd kan zeggen dat ik namens captain en bemanning de passagiers van harte welkom heet.” Met de vluchten komt de koning aan zijn 150 vlieguren per jaar, die nodig zijn voor zijn brevet.

Willem-Alexander denkt „een weekje of drie, vier” nodig te hebben voor de omscholing tot 737-vliegenier. „Theorie, praktijk, simulator en examen. En dan de lijn op.”

„Voor mij is het belangrijkst dat ik een hobby heb waar ik me volledig op moet concentreren”, aldus de koning. „Je hebt een vliegtuig, passagiers en een bemanning. Daar draag je verantwoordelijkheid voor. Je kan je problemen van de grond niet meenemen naar boven. Je kan je even volledig los schakelen en ergens anders op concentreren. Dat is voor mij de grootste ontspanning van het vliegen.”

Willem-Alexander vliegt altijd met een vast clubje. Tijdens de uren in de lucht worden ook heel persoonlijke zaken besproken, bevestigt hij. „Het is sowieso heel goed om iemands alertheid te testen als je over het leven praat. Want dan weet je of iemand zorgen heeft. Daar worden we eigenlijk ook op getraind. Huwelijken, overlijden en huizen zijn de drie punten waar je mee kan testen of iemand stress heeft thuis of niet.”

Het contact met de passagiers is sinds 11 september zo goed als verdwenen. Daarvoor stond de deur van de cockpit vaak gewoon open. „En kwamen er regelmatig mensen een kijkje nemen. En dan vonden mensen het leuk of verbazingwekkend dat ik daar zat. Na 11 september is de cockpitdeur dicht en is er veel minder contact tussen de cabine en de cockpit. Maar ja, sommige mensen herkennen mijn stem bij het omroepen tijdens de vlucht.”

Nog voor de zomer laat de koning zich omscholen zodat hij straks in een Boeing 737 kan vliegen. Het nieuwe regeringstoestel heeft daarin geen rol gespeeld, benadrukt Willem-Alexander. „Het leek me leuk om ook eens op andere bestemmingen te vliegen, met meer passagiers en langere afstanden. Dat was voor mij echt de drijfveer voor de omscholing naar de 737.”