Trucks zijn de grote liefde van Jurian. En niet zomaar vrachtwagens, de zogenaamde Oldskool trucks in het bijzonder. Nieuwe trucks, met het uiterlijk van vroeger. Sinds zijn derde jaar gaat hij ieder jaar met zijn vader naar de grootste truckshow van Nederland. Ze hebben nog nooit een show overgeslagen en zelfs de vakantie wordt eromheen gepland.

Zijn passie voor vrachtwagens breidt zich na zijn kleuterjaren verder uit. De bezoekjes aan truckshows worden meer en meer. „Ik wilde mijn hobby delen”, vertelt Jurian. „Mensen werden er gek van, ik postte wel erg veel op Facebook.” Hij besluit een aparte pagina op het medium te maken waarin hij zijn liefde voor trucks onbeperkt kan delen. En dat slaat aan.

Merk
In januari 2016 richtte Jurian de Facebookpagina ”Back to the Oldskool” op. Inmiddels –ruim een jaar later– staat de teller op bijna 116.000 volgers.

In de zomer van vorig jaar besloot Jurian een logo te laten maken. „Mensen gaan het dan herkennen. Als ze mij op een truckshow zien lopen met een kledingstuk waarop het logo staat, willen veel mensen het hebben.” Jurian denkt dat zijn Facebookpagina zo groot is geworden doordat hij er een merk van heeft gemaakt.

Via zijn Facebookpagina deelt hij niet alleen foto’s, hij verkoopt ook stickers, kleding en andere producten met het logo erop aan klanten over de hele wereld. „Ik ben verkoper van beroep, daardoor spring ik er anders op in dan een chauffeur die dezelfde hobby heeft. Marketing is mijn vakgebied, dus ik weet hoe ik mijn doelgroep moet bereiken.”

Eerlijkheid
Delen wat mensen willen zien. Dat is wat Jurian voornamelijk doet op zijn pagina. Maar nooit ten koste van anderen. Iedere dag deelt Jurian zo’n acht foto’s van trucks. Sommige maakt hij zelf, maar veel foto’s krijgt hij aangeleverd „Als iemand foto’s maakt van een truckshow, wil ik ze niet stelen maar delen. Het ligt dicht bij elkaar, maar het is heel belangrijk om je afspraken na te komen.” Jurian noemt een aantal basisprincipes die voor hem, als christelijke ondernemer en hobbyist, heel belangrijk zijn: „Netjes met elkaar omgaan, iedereen te vriend houden, eerlijk zijn en doen wat je belooft.” Die waarden heeft Jurian geleerd van zijn ouders. Doordat hij deze manier van ondernemerschap toepast op het beheren van zijn Facebookpagina, merkt Jurian dat mensen waardering hebben voor de energie die hij in zijn hobby steekt.

Voor de foto pakt Jurian een aantal miniatuurtrucks uit de vitrinekast. Uiterst voorzichtig. Hij is de enige die de trucks mag aanraken, want zuinig is hij wel op deze pareltjes.

Ondanks dat hij heel rustig over zijn hobby praat, is Jurian er enthousiast over. Afgelopen winter heeft hij zijn vrachtwagenrijbewijs gehaald. „Ik voel me echt een koning als ik in een truck rijd. En als ik er een tegenkom, dan zie ik al van grote afstand welk model het is. Voor zo’n truck draai ik mijn hoofd wel om. Mijn hart slaat dan een keertje over.”

Vriendschap
Een aantal weken geleden kreeg Jurian een bijzonder aanbod. „Ik kreeg een bericht via Facebook. Een Amerikaans bedrijf vroeg of mijn Facebookpagina te koop was.” Toen Jurian doorvroeg, bleek het bedrijf 30.000 dollar te willen geven voor de pagina. „Het eerste wat ik dacht was: als ik dit aanneem, kan ik gelijk een Scania kopen.” Na lang wikken en wegen besloot Jurian niet op het aanbod in te gaan. „Je bent dan altijd het ventje dat zijn volgers verkoopt en vervolgens stoer doet met een eigen truck.”

Maar dat is niet de enige reden waarom hij het aanbod afsloeg. In een gesprek met een vriend over de Facebookpagina kreeg Jurian duidelijkheid. „Die vriend zei: vriendschap is niet te koop. Ik heb zo veel vrienden via Back to the Oldskool leren kennen. Dat verkopen om iets voor mijzelf te kunnen aanschaffen, voelde als verloochenen. Het voelde alsof ik mijn vrienden zou verkopen.” Vrienden verkoop je niet. Dat was zijn definitieve besluit. „En ik heb er nog steeds geen spijt van.”