Dat blijkt uit het jaaroverzicht van onderzoeksinstituut GfK.
Er is een duidelijke daling in de intensiteit van gebruik van Facebook onder jongeren: het gemiddeld dag-bereik op de smartphone daalt van 52% in december 2014 naar 42% in december 2018.
Instagram, Snapchat en YouTube bereiken dagelijks juist steeds meer jongeren. Muziek- en streamingdiensten Netflix en Spotify stijgen ook verder.
Onder nieuwsmerken wordt NU.nl in december 2018 het meest bezocht (54%). AD stijgt naar gelijk niveau met NOS (50%) en Telegraaf volgt met 46% bereik kort erop.
Het online smartphonegebruik is onder jongeren (13-34 jaar) stabiel gebleven ten opzichte van een jaar eerder (87%), terwijl zij iets minder gebruik maken van een tablet. Onder 35-49 jarigen is het online smartphonebereik in december tot gelijk niveau met de jongeren gestegen; zij gebruiken de tablet het meest van alle leeftijdsklassen (maandbereik: 70%). Onder vijftigplussers zien we het online bereik op smartphone en tablet verder groeien, hoewel zij relatief gezien het minst gebruik maken van deze mobiele apparaten.