Handen op de rug
Wie: Hannah van den Berg (18) uit Wekerom.
Studierichting: Sociaal agogisch werk, richting gehandicaptenzorg, derde leerjaar.
Waarom de gehandicaptenzorg? „Een van de snuffelstages op de middelbare school deed ik op een zorgboerderij bij jongeren met gedragsproblematiek. Ik vond het contact met deze doelgroep heel leuk. Dit verraste mij, want werken in de gehandicaptenzorg was wel het laatste waar ik aan dacht. De stage die ik als student van het Hoornbeeck in een woonvoorziening deed, beviel ook goed. Ik genoot van de afwisseling van het bieden van zorg en het begeleiden van de bewoners.”
Wat spreekt je aan in de doelgroep? „Ik heb het gevoel echt iets voor mensen met een beperking te kunnen betekenen. Ze kijken zonder vooroordelen naar anderen. Het geeft mij een goed gevoel als cliënten hun problemen met mij durven te bespreken.”
Wat is een leerpunt? „Ik ben een doener. Bij cliënten die veel zelf kunnen, moet ik leren meer met de handen op mijn rug te begeleiden.”
Krijg je voldoende bagage mee op school? „De lessen hebben inhoud. Zo krijgen we veel informatie over de verschillende doelgroepen.”
Rustig blijven
Wie: Henk-Jan Tippe (18) uit Elspeet.
Studierichting: Sociaal agogisch werk, richting gehandicaptenzorg, tweede leerjaar.
Waarom de gehandicaptenzorg? „Mijn moeder is oproepkracht in de gehandicaptenzorg. Ze vond mij ook geschikt voor dit werk. Ik was het eerst niet met haar eens, maar besloot na wat denken toch een zorgopleiding te proberen. Mijn stage bevalt uitstekend en daarom ga ik door in de zorg. Ik begeleid cliënten op de activiteitenboerderij en op de dagopvang van Adullam in Uddel.”
Wat spreekt je aan in de doelgroep? „Mensen met een verstandelijke beperking zijn blij met de kleinste dingen. Ze stralen als ze ’s morgens aankomen en ik hen sta op te wachten. Het is een uitdaging om met iedere cliënt op zijn eigen niveau te communiceren. Met woorden of via gebaren. Elke dag is verrassend.”
Wat is een leerpunt? „Cliënten kunnen lang doorgaan over één onderwerp. Ik moet ervoor oppassen daardoor niet geïrriteerd te raken. Het goed omgaan met de agressie van cliënten is ook een leerpunt. Rustig blijven en een grapje maken, haalt vaak een stuk spanning bij de ander weg.”
Krijg je voldoende bagage mee op school? „Jawel, al ben ik een man van de praktijk. Daar steek ík het meeste op.”
Enthousiaste verhalen
Wie: Gerlise Westerink (18) uit Nunspeet.
Studierichting: Sociaal agogisch werk, richting gehandicaptenzorg, derde leerjaar.
Waarom de gehandicaptenzorg? „Mijn zus deed deze opleiding en kwam met enthousiaste verhalen thuis. Ik vond mensen met een beperking eerlijk gezegd best eng en was van plan om in de psychiatrie te gaan werken. Mijn eerste stage deed ik in de gehandicaptenzorg bij ernstig meervoudig beperkten. Ik hoopte die tien weken vol te kunnen houden. De combinatie van zorg en begeleiding sprak mij echter enorm aan. Inmiddels werk ik naast mijn studie de avonden en de weekenden in een woonvoorziening van Philadelphia in Vierhouten.”
Wat spreekt je aan in de doelgroep? „De cliënten zijn vrijwel volledig afhankelijk van mijn zorg. Dit sluit goed aan op mijn behoefte om te zorgen. Mensen zijn blij als ik kom. De één geeft me een knuffel, een ander noemt mijn naam.”
Wat is een leerpunt? „Het begeleiden van mensen met een hoger niveau.”
Krijg je voldoende bagage mee op school? „Ja. Het lijkt mij beter om sommige onderwerpen, bijvoorbeeld gedragsproblemen, eerder aan de orde te stellen. Studenten kunnen daar tijdens hun stages al snel mee te maken krijgen.”
Foto: Henk-Jan Tippe, student van het Hoornbeeck College in Apeldoorn, loopt stage op de Kroonhoeve in Uddel. Hier werkt hij met Wim Henk (r.), een van de cliënten van de activiteitenboerderij. Hij geniet van het werk: „Elke dag is verrassend.”