Het christelijke pop-up restaurant hoopt tot en met 24 februari minimaal 30.000 euro op te halen. “Maar liefst meer”, verduidelijkt Joost Vedder, voorzitter van het initiatief.
Het initiatief combineert verschillende goede ideeën met elkaar. Zo kunnen gasten een “gered van de dag”, bestellen; een maaltijd die is gemaakt van producten die in de supermarkt bijna over de datum zijn. Zo maken de jongeren een vuist tegen voedselverspilling.
De producten zijn eerlijk, de kaas en eieren komen vers van de boer en de bediening bestaat uit vluchte-lingen en studenten. “We hebben erg ons best gedaan om buiten onze bubbel te gaan”, verklaart Joost.
De opbrengst is voor een project in Bolivia om geweld in gezinnen tegen te gaan. Joost: “We vonden het heel vet om een keer een project te kiezen dat anders is dan de meeste goede doelen. In Bolivia is de machocultuur een ontzettend groot ding en veel mensen zijn zich daar niet bewust van.”
Zelf zal Joost de komende drie weken ook veel te vinden zijn in het restaurant. Zijn favoriete gerecht is zonder aarzelen Tonychocolony cheesecake. “De meest lekkerste cheesecake die er is geweest met echte tonyschocolade”, verzekert Joost.
Happietaria’s zijn tijdelijke restaurants die worden georganiseerd en gerund vanuit christelijke stu-dentenverenigingen in een stad, in dit geval Leiden. De winst en de giften gaan naar structurele projecten ter verbetering van de situatie in de derde wereld. Het restaurant is bedoeld voor de bewo-ners van de betrokken steden, dus niet alleen voor de studenten zelf.
De organisatie claimt dat sinds 1993 in Nederland in totaal zo’n 10.000 jongeren meegewerkt en hebben ongeveer 50.000 mensen een bezoek gebracht één van deze restaurants.