Samen met zes anderen gaat René over de PR, de promotie van het restaurant. En de zaakjes lopen erg goed, vertelt hij. "We hebben al meer dan 1200 reserveringen. En we zijn pas twee dagen open!"

Wat is je persoonlijke doel voor de Hartige Samaritaan?

"Mijn doel? Iets voor elkaar krijgen, wat uniek is. En met dit restaurant doen we iets unieks. Hartige Samaritaan is een restaurant sámen met vluchtelingen. Voor mij is het restaurant een succes als ik gasten met plezier zie eten en als de vluchtelingen met een glimlach aan de slag zijn."

Waarom betrekken jullie vluchtelingen bij het project?

"Doordat ze over een langere periode -wel een half jaar- betrokken zijn bij het project, merken we dat dit hun helpt om onze taal en cultuur te leren. We bieden ze aan om ervaring op te doen en geven ze zo een betere kans in de maatschappij.

Hartige Samaritaan is dan ook een restaurant met een extra dimensie. Geld ophalen is niet ons primaire doel. We willen vluchtelingen en Nederlanders met elkaar in contact brengen. Bezoekers worden zich er tijdens het eten van bewust dat vluchtelingen normale mensen zijn. Ze zien dat het harde werkers zijn, met een ongekende drive om een nieuw bestaan op te bouwen. Tijdens het diner kun je allerlei verhalen lezen over vluchtelingen, zo wordt je je bewust van het leed dat zij hebben doorstaan."

Wat is jouw favoriete gerecht?

"Heel stiekem toch gewoon de Hollandse kroket, daar ben ik dol op. We serveren verder gerechten uit allerlei buitenlandse keukens! Zoals Arabische linzensoep en Ethiopische witvisfilet. Natuurlijk zit ook de Nederlandse keuken erbij. Je kunt bij ons van alles uit proberen en je echt laten verassen door de verschillende gerechten."

Jullie hebben al een traject van crowdfunding achterliggen, wat was bijzonder?

"We merken dat God wil dat we dit restaurant doorzetten, en Hij laat Zijn hand zien in ons werk. Niet alleen zijn de vluchtelingen erg dankbaar, maar de reserveringen stromen ook binnen.

Tijdens de crowdfundingsactie werden we verschillende keren plotseling opgebeld dat mensen ons willen sponsoren. Zo hebben we 140 procent van ons doelbedrag opgehaald. Bijzonder: iemand belde op dat hij een restaurant had gekocht, maar er een huis van wilde maken. We hebben toen de complete inventaris simpelweg gekregen. Dit heeft ons veel moeite en geld bespaard, een heus wonder!"