De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) meldde dinsdag dat er steeds meer incidenten met drones zijn. Dat komt doordat de onbemande vliegtuigjes steeds populairder worden. Vorig jaar ontving de inspectie 27 meldingen van crashes en andere incidenten. In 2012 waren er maar acht meldingen.

„Mensen zijn onbewust onbekwaam”, erkent Rob van Nieuwland, voorzitter van de Dutch Association for Remotely Piloted Aircraft Systems (Darpas). Dat is de vereniging van bedrijven die met drones werken, bijvoorbeeld om gewassen of hoge bouwwerken te controleren.

Rare dingen
Volgens Van Nieuwland is het rapport van de ILT echter de halve waarheid. In 2012 waren er ongeveer 10.000 drones in Nederland, inmiddels ongeveer 100.000, zegt de voorzitter. „Je kunt het dus ook omdraaien. Naar verhouding is het veiliger geworden.”

De achterban van Van Nieuwland bestaat uit bedrijven. Van Nieuwland: „Die denken tien keer na voordat ze rare dingen doen in het luchtruim; anders raken ze hun hele bedrijf kwijt. Maar er zijn altijd mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn. Die denken: Ik woon in Buitenveldert, ik ga lekker aan de slag vlak voor een startbaan van Schiphol. Iemand gaat heel leuk proberen mee te vliegen met een Boeing. Dat is levensgevaarlijk, ze gebruiken even niet hun volledige verstand. En de overheid geeft geen voorlichting.”

Die voorlichting is belangrijk, meer nog dan een harde aanpak. „Je pakt mensen niet met een kleine bekeuring van 250 euro”, aldus Van Nieuwland.
Mensen die met een drone willen vliegen, of dat nu professioneel is of voor de lol, moeten weten wat ze wel en niet mogen en wat de gevaren zijn. „Je mag maar tot 120 meter hoogte vliegen. Je moet de drone altijd kunnen zien, je mag het toestel niet uit het oog verliezen. Daarom mag je ook niet achter bomen of huizen gaan. Bij dichte mist of zware bewolking mag je niet vliegen. En het is niet verstandig om bij harde wind de lucht in te gaan.”

Van Nieuwland weet van een paar grote incidenten van de afgelopen jaren. „Iemand was bij Den Haag de controle over zijn hobby-drone kwijtgeraakt. Het toestel was zelfstandig doorgevlogen en ramde een rijdende auto op het knooppunt Prins Clausplein. Gelukkig is de bestuurder met de schrik vrijgekomen, maar het is verschrikkelijk om zoiets mee te maken.”

Langsvliegen
In mei 2013 zag de bemanning van een lesvliegtuig van Martinair ineens een drone langsvliegen, op een hoogte waar het kleine apparaat niet eens mocht komen.
In april werd iemand aangehouden omdat hij met een drone bij Paleis Huis ten Bosch had in Den Haag had gevlogen. Vliegen boven en rond paleizen is verboden; de drone werd dan ook in beslag genomen.

Het ILT spreekt van twee ernstige incidenten in de laatste twee jaar, die als bijna-ongevallen kunnen worden aangemerkt. De Onderzoeksraad Voor Veiligheid onderzocht incidenten met drones boven Harderwijk in 2013 en Nistelrode in 2014, waarbij overigens niemand gewond raakte.