Hoe zet je ideeën over een krant om in een kunstwerk met een boodschap? Het RD staat voor nieuws, achtergronden, identiteit. Maar ook voor de verschuiving van papier naar digitaal. De leerlingen van lyceum-5 met beeldende vorming in hun pakket denken er diep over na.
Het groepje van Marylène van den Hoorn (16) en Myrthe Ebbers (17) schildert twee mensfiguren en felgekleurde banen. „De figuren staan symbool voor alle mensen, de banen voor informatiestromen. Sommige stromen bereiken ons wel, andere niet. Het RD schrijft geen artikelen over sport. Elke krant selecteert.” Janine Plug (16) werkt mee aan een schilderij over de toekomst van de krant. „Die gaat van papier naar digitaal. Maar het hoofd, rechtsonder op het doek, stroomt over van informatie. Mensen krijgen te veel prikkels.”
Bijbels beeld
Het RD? „Die krant baseert zich op de Bijbel”, legt Stefan Groothedde (17) uit. „Dat laten wij zien door een frisse, levende boom te schilderen. Een Bijbels beeld.” Lisanne van de Maat (16) wijst op de lantaarn op het doek van haar groepje. „Het RD moet licht verspreiden.”
Bert Bosch, docent beeldende vorming: „Bij kunst denken we in reformatorische kring algauw aan tastbare beelden: schapen, een herder, de heide. Maar deze opdracht is veel moeilijker. De leerlingen moeten een boodschap verbeelden. Dat soort beeldtaal, daar mag in onze kring best wat meer aandacht voor zijn.”
Veranderingen
Bosch deed een soortgelijk project eerder bij het Nederlands Dagblad. „Daar mochten onze leerlingen de kantine beschilderen. Dit soort uitnodigingen buiten de schooldeur zijn piketpaaltjes in hun leven. Die vergeten ze nooit meer.”
Ook RD-directeur Bart Visser reageert enthousiast. „Fantastisch om te zien hoe de leerlingen op heel verschillende manieren de veranderingen in de kranten- en mediawereld tot uiting brengen. Ze koppelen dit op een indringende manier aan onze identiteit. Ik ben er trots op dat deze schilderijen straks in ons bedrijf komen te hangen.”