De evaluaties moeten studenten de mogelijkheid geven aan te kaarten hoe zij een collegereeks en de docent vonden. Zo wordt studenten bijvoorbeeld gevraagd wat ze van de literatuur vonden, of het niveau goed was en hoe ze de docent vonden. Studentenraden hebben er op veel opleidingen voor gezorgd dat de evaluaties openbaar gemaakt worden. Zo kunnen studenten zien wat er met hun feedback gebeurt, is de motivatie.
Voor docenten hebben de evaluaties soms negatieve gevolgen. Op sommige plekken is een goede evaluatie zelfs een vereiste om hogerop te komen.
Uitgescholden
Op de VU en in Wageningen gaat het daarom vanaf volgend collegejaar anders, leggen leden van de studentenraden uit aan de NOS. "We hebben gezien hoe studenten docenten compleet uitschelden in evaluaties. Dat is voor hen heel naar en daarom wilden we dat anders."
De VU wil nu het evalueren meer aandacht geven en studenten vragen geen beledigende woorden meer te gebruiken op de evaluatieformulieren. In Wageningen worden de vragen aangepast en wordt gewerkt aan betere begeleiding van eerstejaars.