Dat zei prof. dr. H. G. L. Peels zaterdag op het Jeugdappel +16 dat door het Landelijk Contact Jeugdwerk (LCJ) een jongerenorganisatie in de Christelijke Gereformeerde Kerken werd georganiseerd. Er waren zaterdagmiddag en -avond in Haarlemmermeer zo’n 400 jongeren bijeen rond het thema ”Het Kruis van Christus”.

Prof. Peels, hoogleraar Oude Testament aan de Theologische Universiteit Apeldoorn (TUA)haakte in zijn toespraak ”Ik voor u!” aan bij een getoonde videoclip waarin de 37-jarige vrouw Rachel Barkey aan het woord kwam. Ze weet dat ze spoedig zal sterven en zei: „Ik weet dat ik ga sterven, maar de dood is het einde niet en ik weet dat God alle dingen nieuw zal maken.”

Symbool
In zijn toespraak vertelde prof. Peels dat het kruis pas na de overwinning van keizer Constantijn een christelijk symbool werd. Eigenlijk is het vreemd, zo vond de hoogleraar, dat het kruis als verwijzing naar die sadistische Romeinse executiemethode wereldwijd uitgroeide tot het bekendste symbool.

De Apeldoornse oudtestamenticus benadrukte verder met Christus’ kruisdood een wissel is omgegaan. „Hier komen hemel en aarde, tijd en eeuwigheid bijeen.” Prof. Peels behandelde het verbond en de verlossing als uitvloeisel van het kruis. „Oudtestamentisch horen offer en verbond bij elkaar. Het voorhangsel in de tempel scheurde op het moment van Jezus’ dood. Dat betekent dat de scheidsmuur verbroken is en dat ieder die bij het kruis knielt toegang heeft tot God.”

In het slot van zijn toespraak benadrukte hij dat Christus alleen de losprijs betaalde om zondeslaven vrij te maken. „Jongelui, laat het doordringen wat de woorden “Ik voor u!” betekenen.”

Kruis
In het slotappel ter afsluiting nam ds. A. van der Zwan, predikant van de christelijke gereformeerde kerk Dordrecht Centrum, het gedicht ”Eens was ik een vreemd’ling” van Robert Murray MacCheyne als leidraad. „Het is goed om je af te vragen: Hoe komt dat kruis van lang geleden mij ten goede? Hoe verandert dit mijn leven?” zo stelde ds. Van der Zwan.Hij verwees naar het voorbeeld van MacCheyne die als kerkganger besefte dat je onder goede preken kunt zitten en zelfs geraakt kunt zijn, zonder dat het tot een echte levensverandering komt.

„Net als bij MacCheyne kun je oog in oog met het kruis staan en er veel gevoelens bij hebben, maar zonder vrucht.” Ds. Van der Zwan waarschuwde om van Jezus geen martelaar te maken. „Dat deden die vrouwen die huilden en dat doen de toeschouwers van de Passion die met Jezus bewogen zijn. Maar Jezus wil geen martelaar zijn, maar een Middelaar.”

„Het komt erop aan dat jij net als Robert Murray MacCheyne en de moordenaar aan het kruis met al je zonden je geheel leert toevertrouwen aan deze Middelaar”, vervolgde de predikant. „Geloven is buigen voor God en alles beamen wat Hij over je zegt. Het geloof gaat als een siamese tweeling vergezeld met een aan God toegewijd leven. Een leven bij het kruis is tegelijk ook een leven onder het kruis. Dat is niet makkelijk, maar Jezus gaat voorop. Dan is er geen wanhoop bij het sterven. „Gestorven voor mij!” zal dan je zwanenzang zijn.”

Tijdens het LCJ Jeugdappel +16 werd de landelijke actie “Liefhebben op Afstand” voor Burkina Faso afgesloten. Woord&Daad bestuurslid Rina Molenaar, de nacht ervoor geland op het nabijgelegen Schiphol, bedankte de jongelui en vertelde over Anne een jonge vrouw uit Burkina Faso die Rina had ontmoet. Met tranen bedankte Anna de jongelui uit het verre Nederland. Zij was ontroerd over de liefde en het gebed op afstand. Enkele vertegenwoordigers van Credo, de partnerorganisatie van Woord en Daad, bedankten de LCJ-jongeren via een videoclip. De actie had het bedrag van € 90849,32 opgebracht.