[youtube]

Ze is een van de weinige reformatorische jongeren die een eigen kanaal hebben op YouTube waar ze filmpjes posten. Video’s kijken doet en kan bijna iedereen, maar er eentje maken is een ander verhaal. „Een kanaal is iets heel persoonlijks. Christen-zijn is een deel van mijn persoonlijkheid. En ik bén het kanaal”, vindt Anna-Louise. „Er zijn maar heel weinig reformatorische vloggers. In mijn omgeving ken ik niemand die dat doet.” Heeft dat te maken met het feit dat veel behoudende christenen huiverig zijn voor de beeldcultuur? „Ik heb geen idee. Ik denk niet dat jongeren die opvatting delen. In het dagelijks leven kijk je toch ook met je ogen? Dat zet je dan op film. Eigenlijk heb ik geen flauw benul waarom ‘mijn soort’ jongeren nauwelijks vlogt.”

Anna-Louise, dooplid van de Gereformeerde Gemeenten, was altijd al druk met haar fotocamera. Talent heeft ze, want binnenkort mag ze haar eerste bruidsreportage gaan schieten. Maar ondertussen heeft de Genemuidense ook de filmstand van haar Nikon 5300 ontdekt. Zelfs het interview wordt opgenomen. „Ik zet ’m even op het aanrecht hoor! Praat maar gewoon door, ik monteer er wel een muziekje onder.”

Ze postte haar eerste YouTubevideo zo’n anderhalf jaar geleden, en sinds twee maanden staat er iedere zaterdag een nieuwe film online. Het kanaal is verdeeld in drie categorieën, die alle­maal een hippe Engelse naam dragen. ”Do It Yourself” (DIY) is de afdeling waar je inspiratie op kunt doen om zelf aan het knutselen te gaan. Wanneer je jezelf afvraagt hoe je een kamerplant versiert of goedkoop een kettinkje met bedeltje maakt, ben je daar aan het goede adres.

Haar best bekeken video is bijna 2400 keer afgespeeld

Dan is er ook nog ”Outfit Of The Day” (OOTD), waarop Anna-Louise in allerhande kleding voor de camera poseert om zo anderen te inspireren wat ze bijvoorbeeld allemaal kunnen combineren met die ene coltrui die ze niet aan durven te trekken. De overige filmpjes, van een vakantie bijvoorbeeld, schaart ze onder het kopje ”Lifestyle”.
De namen lijken voor buitenstaanders misschien dure afkortingen, maar functioneel zijn ze wel. „Mensen zoeken op die termen, dus als ik die in mijn filmpjes zet, komen ze eerder bij mij terecht”, legt Anna-Louise uit. „Meiden tussen de 12 en de 18 jaar bekijken mijn video’s het meest.” Haar best bekeken video is bijna 2400 keer afgespeeld.

Kunnen haar kijkers op YouTube zien dat Anna-Louise christen is? „Op zondag ben ik niet actief op YouTube, ik ga netjes gekleed en gebruik fatsoenlijke taal. Maar ik heb mijn christelijke overtuiging nog nooit benoemd in mijn eigen video’s.”
Ze is wel van plan dat in de toekomst te gaan doen. „Christenen worden vaak weggezet als een aparte groep mensen. Maar wij, bijvoorbeeld, zijn meisjes die van alles leuk vinden. Ik ben ook gewoon iemand die leuke dingetjes maakt. Oké, wat wil ik nu eigenlijk zeggen?” Even is Anna-Louise de draad kwijt. Dan: „Ik vind het belangrijk dat mensen het christendom niet zien als een reeks verplichtingen. Van dit moet en dat moet. Ik wil gaan vertellen waarom ik geloof. En dan hoop ik dat kijkers zich gaan verdiepen in het christelijk geloof. Ook al zijn het er maar een paar, dat zou al heel mooi zijn.”

Op YouTube wordt ze nog regelmatig aangevallen nadat ze bij een natuurfilmpje een reactie plaatste. „Prachtig, wat heeft God alles mooi gemaakt!” In een halfjaar tijd hebben ruim 200 mensen gereageerd op haar reactie, de meesten negatief. „Het is echt niet normaal, er barst gewoon iets los. Mensen willen niet dat ik geloof, maar deze rea­cties sterken mij juist in mijn overtuiging dat er een God is. Want waarom zouden mensen de moeite nemen om te reageren als ik iets onzinnigs zeg? Vanbinnen weten ze dat er een God is.”

Hoe ziet Anna-Louise zichzelf over vijf jaar? „Dat vind ik lastig om te zeggen. Ik zit nu in 5 havo en weet nog niet welke vervolgopleiding ik wil doen. Eerst ga ik als au pair een jaar naar Engeland. Ik vind filmen gewoon leuk, maar wie weet ga ik in de toekomst geld verdienen met YouTube. Ik hoop dat ik bekender word. Van je hobby je werk maken, dat wil toch iedereen?”

Vloggen: niet iedereen doet normaal

Vorige week kwamen twee Nunspeetse vloggers van 11 en 13 jaar in het nieuws, toen het bootje waarmee ze op de Zandenplas naar een vlot waren gevaren, afdreef. In de vrieskou zaten ze, gekleed in enkel een zwembroek, vast op het water. Sommige vloggers trekken alles uit de kast om zo veel mogelijk bekeken te worden.

Het klinkt heel grappig, maar het is echt fout.”

Anna-Louise kan daarover meepraten. „Je moet voor jezelf selecteren welke andere video’s je wilt zien. Ik keek bijvoorbeeld een tijdje naar jongens die eigenlijk bezig waren met diefstal. Dan probeerden ze bijvoorbeeld een rondje te karten zonder te betalen. Het klinkt heel grappig, maar het is echt fout.”

Persoonlijk laat Anna-Louise zich inspireren door de Engelse Zoella. Met ruim 10 miljoen volgers niet impopulair te noemen. „Zij is zichzelf in de video’s en vlogt vooral over mode. Ook daarmee kun je populair worden.”
Vlog is een afkorting voor ”video­weblog”. In tegenstelling tot een blog, die uit tekst bestaat, is een vlog samengesteld uit videofragmenten. In hun videodagboek doen –vaak jongeren–verslag van opvallende gebeurtenissen in hun leven.
Enzo Erkelens (22), op YouTube bekend als Enzo Knol, heeft ruim 1,1 miljoen mensen die hem volgen en is daarmee de bekendste Nederlandse vlogger. Anna-Louise heeft een ruime 280 abonnees, ook wel ”sub­scribers” genoemd.


Vijf vlogtips van veteraan Anna-Louise

Thema. Vlog over een onderwerp dat je leuk vindt en waar je enthousiast over bent.
Camera. Koop een goede camera en film altijd in een omgeving met veel licht.
Persoonlijkheid. Ga niet acteren, blijf dicht bij jezelf.
Trouw. Upload iedere week op een vaste tijd een filmpje. Zo blijven mensen je volgen.
Gesprek. Beantwoord reacties en vragen van kijkers. Sta niet boven hen, maar naast hen.