Dat Nederland massaal zoekt naar de betekenis van christelijke feestdagen is geen hoopvol teken van een christelijke revival. Eerder bewijst het dat de betekenis van deze begrippen niet langer als parate kennis in het geheugen zitten. Dat stelt cultuurtheoloog Frank Bosman, naar aanleiding van het woensdag gepubliceerde jaaroverzicht van internetzoekmachine Google.

In het lijstje van Google stond de vraag wat Pinksteren is op nummer 1 bij de meestgestelde ”Wat is”-vragen via de zoekmachine. Pasen en Goede Vrijdag volgden op respectievelijk plaats 3 en 10. Kerst ontbreekt in het rijtje, al komt dat vermoedelijk doordat Google twee weken vóór Kerst zijn jaaroverzicht publiceert.

Volgens Bosman, verbonden aan de faculteit Katholieke Theologie van de Universiteit van Tilburg, gebruiken mensen Google om datgene op te zoeken wat aan de rand van het geheugen ligt. „Begrippen als Pinksteren en Pasen liggen op de grens van weten en niet meer weten. Nederlanders associëren deze christelijke feesten met vrije dagen, maar weten inhoudelijk niet meer waarover het gaat. Google maakt het religieus analfabetisme in Nederland zichtbaar.”

Waarom wil de ontkerkelijkte Nederlander dan toch zo graag weten waar het bij de christelijke feestdagen om draait? Daar zit geen diepgevoelde behoefte aan zingeving achter, denkt Bosman. „Mensen willen hun informatiehonger stillen. De honger is weg zodra ze de eerste alinea van Wikipedia over Pinksteren hebben gelezen. Bovendien is informatiehonger geen spirituele honger. De gemiddelde Nederlander belandt niet via Wikipedia in een plaatselijke kerk.”