Donderdagavond werden de winnaars van de "Website van het jaar 2018"-verkiezing bekendgemaakt. Er waren 34 categoriën. Iedere subgroep kent nu een beste én een populairste website. 

De website van Toyota won beide prijzen in de categorie Auto's. Smulweb is de populairste culinaire site en Funda de beste huisvestingswebsite. Klik hier voor een overzicht van alle winnaars.

Buienradar is dus de overall winnaar van 2018. Lees hier een interview met bedenker en oprichter Edwin Rijkaart dat eerder dit jaar in het Reformatorisch Dagblad stond:

Edwin Rijkaart (47) is de bedenker van Buienradar. Met een paar anderen, ontwikkelaars en programmeurs, maakte hij in 2006 de website, die al jaren veruit de meest populaire weersite van Nederland is. Bij de lancering van Buienradar schokte de Nederlandse weermarkt. In 2011 kocht mediabedrijf RTL Nederland de website op.

Hoe kwam u op het idee?

„Ik was in 2005 op vakantie in Amerika. Ik trok rond met een campertje. Op een weg van New Orleans naar Chicago stopte ik bij een openbare toiletvoorziening. Langs de parkeerplaats hingen schermen met radarbeelden. Ik wist dat het bestond, maar tijdens die vakantie merkte ik hoe handig het was.”

Hoe heeft u de website gemaakt?

„Ik ben IT’er van beroep, dus het maken van een website lukt me wel. Voor Buienradar hadden we echter heel veel data nodig van het KNMI. Voor die gegevens hebben we veel geld betaald. In 2006 was de website klaar. Hij zou eigenlijk op 1 mei online gaan, maar er werd voor Koninginnedag slecht weer verwacht, dus vervroegden we de lancering.”

Wat vonden de weerbureaus van Buienradar?

„Zij waren er niet blij mee. De weerbedrijven hadden namelijk onderling afgesproken dat ze radarbeelden niet gratis zouden verstrekken. Alleen klanten die daarvoor betaalden, kregen de beelden te zien. Dat verdienmodel verdween toen ik met Buienradar kwam. Ze waren verrast en genoodzaakt om hun werkzaamheden aan te passen. Weerbureaus gebruiken de deskundigheid van hun meteorologen nu vooral om specifieke verwachtingen voor bedrijven te maken.”