In dit laatste artikel maken jullie kennis met One2count. Het is de naam van een veelbelovend project om op een laagdrempelige manier kwalitatief rekenonderwijs aan te bieden in Afrika. Het is bestemd voor kinderen die op dit moment geen goede rekenresultaten hebben. Vaak zijn dit kinderen op het platteland, van arme families, en kinderen op scholen met weinig docenten.

Testen

‘We hebben al testen gedaan met kinderen in Burkina Faso’, vertelt Cornelis de Schipper, onderwijsmedewerker bij Woord en Daad en betrokken bij dit project. ‘We hebben gekeken hoe kinderen reageren op een nieuwe manier van spelenderwijs leren. Dit liet voor ons duidelijk zien wat nodig is om een ‘lesgame’ op een goede manier te gebruiken in het basisonderwijs. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat in het spel op de juiste momenten instructies gegeven worden.’

One2count is een nieuwe, digitale rekenmethode die in Nederland al gebruikt wordt, vertelt Cornelis. ‘Scholieren leren op een speelse manier rekenen en krijgen zo de belangrijkste rekenvaardigheden onder de knie.’

Woord en Daad wil een game beschikbaar maken die past binnen de context van het basisonderwijs in Burkina Faso. ‘Wij proberen dan ook de methode geschikt te maken voor gebruik op een tablet. Dat werkt beter in een land als Burkina Faso, omdat een tablet flexibeler gebruikt kan worden dan standaardcomputers.’

Hobbels

Om een digitale lesmethode in Afrika goed te laten werken, moeten allerlei hobbels genomen worden. ‘Het kan geen online methode zijn, ook zonder internet moet het werken. De internetverbindingen in Burkina Faso zijn nog te weinig ontwikkeld namelijk en veel te gevoelig voor storingen. We willen zo veel mogelijk aansluiten bij bestaande middelen en distributiekanalen.’

En dan ten slotte de vraag: wie gaat dit betalen? Cornelis: ‘We zijn op dit moment bezig met een groep organisaties die gelooft in deze manier van werken. Iedere organisatie zal een deel vanuit haar kennis en (financiële) middelen bijdragen. Daarnaast zijn we bezig met een subsidieaanvraag om de ontwikkeling te kunnen bekostigen.

Het is een mooi traject met veel uitdagingen, maar ook veel mogelijkheden.


Woord en Daad is bezig met een nieuwe project om spelenderwijs te leren rekenen in Burkina Faso. In een serie van zes blogs (dit is het slot) vertellen we jullie er alles over! De eerdere afleveringen:

1. Groeiende scholen, dalende cijfers
2. Nieuwe technieken, een brug te ver?
3. Spelenderwijs leren, een taart die lekker en gezond is
4. Spelenderwijs door de rekenles heen
5. Wat heeft Afrika aan tablets?