In onze vorige blogs lieten we zien dat spelenderwijs leren een goede oplossing kan zijn bij leerproblemen. Maar hoe doe je dat in Afrika, waar computers, internet en digitale middelen niet voor iedereen weggelegd zijn?

Een goede vraag!

Investeren in onderwijs is bedoeld om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Voor nu en later. Simpel gezegd: meer lesboeken beschikbaar voor meer kinderen en jongeren.

Het is natuurlijk niet zo dat we voor elke leerling een iPad van Apple aanschaffen. Er zijn een heel aantal goedkope, kindvriendelijke varianten die geschikt zijn voor werken in tropische omstandigheden. Meerdere kinderen kunnen gebruik maken van één tablet, dus dat werkt kostenverlagend. Ook kunnen bestaande methodes gecombineerd worden met nieuwe digitale middelen.

Toch zit je misschien nog wel met vragen. De meest gestelde vragen beantwoorden we daarom.

Een tablet heeft waarde, is de kans niet groot dat hij gestolen wordt?

De bedoeling is met eenvoudige, goedkope tablets te werken. Om misbruik te voorkomen, zullen een aantal maatregelen genomen worden, zoals bewaren in een kluis, het geven van instructies aan de begeleiders.

Willen scholen wel werken op deze manier? En kinderen zelf?

Een eerste onderzoek liet zien dat kinderen enthousiast worden van werken met rekengames. Het is misschien iets lastiger om docenten en schoolleiders ook te overtuigen van verandering. Zoals je begrijpt zijn ze gewend aan de huidige leermiddelen. Maar als docenten zien dat kinderen rekenen leuk gaan vinden, zullen ze zelf ook enthousiast worden.

Moet dit project in de toekomst altijd door Woord en Daad en andere donateurs bekostigd worden?

Nee, dat is niet de bedoeling. Veel ICT-projecten zijn blijvend afhankelijk van geld van anderen. Dat willen wij voorkomen. Wij gaan op zoek naar een model waarbij scholen, onderwijsorganisaties en de overheid bereid zijn te betalen voor het lesmateriaal. Dat belooft ook voor de toekomst goed onderwijs. In dit project zullen we zoveel mogelijk werken met scholen die al toegang hebben tot computer en internet. Dat verlaagt de totale kosten voor een school aanzienlijk.

Woord en Daad is bezig met een nieuwe project om spelenderwijs te leren rekenen in Burkina Faso. In een serie van zes blogs vertellen we jullie er alles over!

Eerdere afleveringen:

1. Groeiende scholen, dalende cijfers
2. Nieuwe technieken, een brug te ver?
3. Spelenderwijs leren, een taart die lekker en gezond is
4. Spelenderwijs door de rekenles heen