Cornelis de Schipper werkt bij Woord en Daad en houdt zich bezig met deze problematiek. Hij onderzoekt op welke manier rekenonderwijs aangeboden kan worden voor kinderen die een achterstand hebben. Hij vertelt over de inzet van Woord en Daad voor deze jongeren.

‘Het is belangrijk om een manier te vinden waarbij kinderen spelenderwijs kunnen leren, zónder dat ze totaal afhankelijk zijn van de (beperkt beschikbare) docent. Een handig leermiddel dus wat het kind voor een groot deel zelfstandig kan laten leren

Dat is een hele kluif, zo’n hulpmiddel te vinden, legt Cornelis uit. ‘Veel methodes voegen iets toe aan het onderwijs, maar gaan slechts over een klein stukje van de lesstof. Of ze zijn juist gericht op de docent en niet op de leerling. Maar er zijn een aantal methodes waarbij kinderen spelenderwijs door de opdrachten worden geleid en ze in tussentijd steeds beter leren rekenen. Geweldig om te zien!’

‘Het unieke voordeel is dat leerlingen op hun eigen niveau bezig zijn. Dankzij de techniek van de methode doen leerlingen de juiste oefeningen.

Is dit dé oplossing voor kinderen in Afrika? Cornelis: ‘Er is niet één bepaalde oplossing, maar deze manier van werken kan wel een serieus antwoord zijn op een aantal problemen. Een game werkt motiverend en dat is positief voor het lage zelfvertrouwen van jongeren. Dankzij de levensechte voorbeelden is het toegankelijker. Concrete situaties, zoals mais kopen op de markt, zijn heel realistisch voor kinderen.’

Woord en Daad is bezig met een nieuwe project om spelenderwijs te leren rekenen in Burkina Faso. In een serie van 6 blogs vertellen we jullie er alles over! Dit was blog 4. Volgende keer vragen we ons af of dit in Afrika ook kan.

1. Groeiende scholen, dalende cijfers
2. Nieuwe technieken, een brug te ver?
3. Spelenderwijs leren, een taart die lekker en gezond is