"Eigenlijk is het bij spelenderwijs leren net zo", vertelt Cornelis de Schipper. Hij is bij Woord en Daad betrokken bij een onderzoek naar spelenderwijs leren in Burkina Faso. "Vaak worden spelen en leren tegenover elkaar gezet, alsof het niet samen kan gaan. De school gaat uit, de nette kleding ook en het spelen begint. Maar zou het niet beter zijn om het beste van twee werelden te combineren? Net als bij de taart!"

Daar is zelfs onderzoek naar gedaan, door James Paul Gee, waaruit blijkt dat games heel veel bijdragen aan goede schoolprestaties, juist ook bij een vak als rekenen. "In de eerste plaats zorgt spelenderwijs leren ervoor dat kinderen daadwerkelijk leren. In de game krijgen kinderen zelf een rol, ze voelen zich zelf betrokken omdat ze keuzes maken die het spel beïnvloeden. Je ziet dus concreet resultaat. Kinderen leren op een verschillende manier en de lesmethode past zich daar automatisch op aan."

Een tweede kwaliteit van deze manier van leren is de herkenbaarheid van de methode. "De spellen zijn gebaseerd op ‘echte problemen’. Herkenbaar dus voor kinderen. Bijvoorbeeld de marktkraam die kinderen in het spel gaan runnen. Veel lesmethodes zijn te theoretisch en leggen niet de link met het dagelijks leven."

De lessen worden steeds iets moeilijker. Omdat leerlingen het leuk vinden, is het een uitdaging voor ze om verder te gaan. Eigenlijk is het een soort zandbak waar kinderen de ingewikkelde wereld in een veilige omgeving kunnen ontdekken en begrijpen.

Hoe vreemd het misschien ook lijkt, ‘serious games’ zorgen voor meer diepgang. Wat men leert blijft langer hangen. "Het gaat niet het ene oor in en het andere oor weer uit. Ze leren dat alles samenhangt. Het verhogen van de prijs van appels zorgt voor meer inkomsten, maar misschien ook voor een lagere verkoop omdat klanten ze dan ergens anders gaan kopen."

Woord en Daad is bezig met een nieuwe project om spelenderwijs te leren rekenen in Burkina Faso. In een serie van zes blogs vertellen we jullie er alles over! Volgende keer meer over de inzet van Woord en Daad op dit gebied.

1. Groeiende scholen, dalende cijfers
2. Nieuwe technieken, een brug te ver?