Je snapt dat we niet in één keer dit probleem kunnen oplossen. Partnerorganisaties van Woord en Daad hebben die mogelijkheid niet. Daarom gaan we met elkaar op zoek naar andere oplossingen en verbeteringen. Zo proberen we telkens een stapje dichter bij het doel te komen, namelijk: zoveel mogelijk kinderen naar school.

We kijken dan bijvoorbeeld hoe we in Nederland dingen aanpakken. Denk aan het gebruik van technologie. Dankzij het gebruik van computers, worden sommige taken voor de docent gemakkelijker gemaakt.

Realistisch?

Maar… is dat realistisch in een Afrikaans land, waar de armoede hoog is en de luxe laag? Is het logisch om geld te steken in nieuwe technieken als sommige mensen nog niet eens genoeg te eten hebben? Dit lijkt een brug te ver!

Ja, toch is dit mogelijk. De overheid van Burkina Faso heeft plannen om leermiddelen beschikbaar te stellen via een tablet. Onze partnerorganisatie zou daarbij kunnen aansluiten. Een collega-organisatie heeft een project waarbij laptoppen opnieuw gebruikt worden.

Wereldwijd worden nieuwe methodes ontwikkeld voor het onderwijs. Bijvoorbeeld ‘gamification’, een ontwikkeling waarbij spelenderwijs les wordt gegeven. En steeds vaker worden nieuwe, digitale middelen gecombineerd met de oudere, gebruikelijke methodes. Zeker de games zijn in opmars in het onderwijs en kunnen het leren voor kinderen leuker maken.

Nieuwe technieken

Om kinderen in Burkina Faso goed onderwijs te geven, is vernieuwing belangrijk. Nieuwe technieken kunnen heel veel betekenen. Het is een enorme uitdaging om dit op een goede en goedkopen manier te doen. Geen brug te ver, maar nog wel een lange weg te gaan!

Woord en Daad is bezig met een nieuwe project om hier iets tegen te doen. In een serie van zes blogs vertellen we jullie er alles over! Volgende week vertelt onze collega, Cornelis de Schipper, over een onderzoek naar ‘spelenderwijs leren’.

 

1. Groeiende scholen, dalende cijfers