Want 82 procent van de jongeren ziet bijvoorbeeld geen verschil tussen een nieuwsbericht en een advertorial. Dat meldt The Wall Street Journal op basis van een onderzoek van de Stanford University onder 7804 middelbare scholieren en studenten. Advertentiebedrijven verdienen geld door de kliks die een artikel oplevert.

Volgens de onderzoekers moeten studenten beter les krijgen in de manier waarop ze met nieuws omgaan.

Wij geven je alvast een paar tips over hoe je nepnieuws kunt herkennen. Hoe meer van de onderstaande kenmerken je ziet, hoe groter de kans dat je het bericht níet moet geloven.

De Tips

- Het nieuws is niet van een mediaorganisatie die je kent

- De website waar je op komt staat boordevol advertenties

- De taal en spelling klopt niet

- In het artikel staan geen links naar andere bronnen

- De kop is zo gemaakt dat je héél graag wilt weten wat er achter zit

- Het artikel gaat over dingen waar je alleen maar van kunt dromen (snel rijk worden bijvoorbeeld)

- In het stuk wordt opgeroepen het artikel te delen omdat je vrienden dit móeten weten

- Een bedrijf of product promoot de eigen artikelen

Voldoet het nieuwsbericht dat je leest aan twee of meer van de bovenstaande kenmerken? Dan mag je best argwanend zijn.