Mijn oom heeft zich laten overdopen. Er is een hele discussie ontstaan in de familie. Wat is er eigenlijk zo erg aan overdopen?
De doop is in de plaats van de besnijdenis gekomen, volgens de catechismus en het doopformulier. Maar in Genesis 17:7 gaat het bij de besnijdenis over 'een eeuwig verbond.' Ook nu nog besnijden Joden hun kinderen; nergens wordt mij duidelijk dat het besnijden (door de Joden) afgeschaft is. Alleen dat de doop er is voor de gelovigen uit de heidenen. Daarom lijkt het me eerder dat de doop náást de besnijdenis is gekomen. Hoe kijkt u hier tegen aan?
Wat heb je er nu aan dat je gedoopt bent? Als je niet gedoopt bent, kun je toch ook bekeerd worden?
Ik ga weleens bij een vriendin naar de kerk. Daar was een doopdienst. De dominee zei dat God aan ieder gedoopt kind belooft dat Hij het kind zal zalig maken. Niet dat hij het kán zalig maken, maar dat hij het zál zalig maken. Is dat zo?
Als God iets belooft in de doop en uiteindelijk gaat dat kind toch verloren, doet God dan niet wat Hij belooft?
Als je niet gedoopt bent, kun je toch bekeerd worden. Wat heeft het dan voor zin dat je gedoopt bent?
Er wordt wel eens gezegd dat je God, met eerbied gesproken, mag wijzen op je gedoopte voorhoofd. Maar wij hebben toch geen recht om op onze doop te pleiten? God houdt Zich aan Zijn verbond maar van mijn kant is alles verzondigd.
In onze gemeente zijn er nogal wat mensen die je feliciteren als er een kindje gedoopt is of als iemand belijdenis aflegt. Kun je dat doen, Bijbels gezien?
Onze aanstaande schoonzoon wil zich laten overdopen. Hij ziet het overdopen als een eigen beslissing nadat hij gekozen heeft om God te dienen. Dit wil hij laten bevestigen door middel van de doop. Ook vraagt hij of wij daarbij aanwezig willen zijn. Wij vragen ons af of dat mag.
Subthema 'Heilige Doop'
Wat heeft God willen zeggen bij mijn doop?