Week voor examen samenvatting leren
Melanie van Zetten (16), Ridderkerk
4 vmbo, Wartburg College, locatie De Swaef, Rotterdam
Melanie is niet ongerust over haar slagingskans. Ze koos vier jaar geleden voor het profiel zorg en welzijn en staat er prima voor. Op wiskunde scoort ze hoog, op maatschappijkunde juist het laagst. „Bij maatschappijkunde behandelen we thema’s zoals politiek, criminaliteit enzovoorts. Dat vind ik best ingewikkelde onderwerpen.”
Aan haar cijfers ligt het dus niet, maar Melanie is zich bewust van haar zwakke plek: ze vindt het ingewikkeld om zich langere tijd goed te concentreren. En dat is best lastig als ze straks moet blokken. Hoe ze daarmee omgaat? „Ik weet dat ik goed moet leren om alle stof te beheersen, dus ik maak een duidelijke planning. En net zoals ik voor mijn tentamens deed, ga ik ook voor mijn examens een samenvatting maken. Daarin zet ik alleen de dingen die ik moeilijk vind. Een week van tevoren leer ik de samenvatting; eerder niet, want dat werkt voor mij niet. Ik heb ook wel eens geprobeerd om met muziek op de achtergrond aan te leren, maar dat was geen succes. Ik laat mijn telefoon bewust beneden liggen als ik grote toetsen moet leren, zodat ik niet word afgeleid.”
Melanie heeft geen familieleden die zelf recent eindexamens hebben afgelegd en haar tips kunnen geven. „Ik vind zelf een beetje uit wat voor mij het beste werkt.”
De vmbo’er is blij dat de examens doorgaan. „De spanning is niet leuk, maar anders mis je toch iets belangrijks. Mijn broer zou vorig jaar examen doen, maar dat werd vanwege corona geschrapt.”
Vroeg en gestrest uit bed
Jitse Maas (18), Doornspijk
6 vwo, Scholengemeenschap Pieter Zandt, Kampen
Jitse heeft al een plan van aanpak klaarliggen voor zijn examenperiode. „Je mag kiezen in welk tijdvak je welke examens doet. Ik wil de lastigste vakken in tijdvak 1 maken. Als ik er dan een slecht gevoel over heb, heb ik ruim de tijd om deze vakken in het tweede of derde tijdvak te herkansen.”
Bang om te zakken is Jitse overigens niet. Hij volgt het profiel economie en maatschappij en zijn gemiddelde cijfers liggen allemaal rond de 7 en 8. Toch zal de Doornspijker opgelucht zijn als hij het examen van zijn twee lastigste vakken, wiskunde en bedrijfseconomie, achter de rug heeft. „Wij zijn de eerste vwo’ers die eindexamen doen in bedrijfseconomie en ik vind het pittige stof. Voor onze docent is het ook nog onduidelijk wat het examen in gaat houden, dus dat wordt spannend.”
Aan zijn plan van aanpak zal het niet liggen, maar Jitse kent zichzelf goed genoeg om te weten dat hij last heeft van uitstelgedrag. „Ik noem mezelf wel een uitsteller, ja. Ik vind het lastig om te focussen als ik een grote opdracht moet fiksen. Totdat er tijdsdruk op staat. Onder grote druk presteer ik blijkbaar het beste. Dat vind ik best irritant, want ik bezorg mezelf dan stress. In tentamenweken ging ik er ook meestal om vijf uur ’s morgens uit om te leren voor de toets van elf uur; dat is een onderdeel van mijn tactiek. Ik zit dan best beroerd achter mijn bureau, maar het werkt wel.”
„Door digitale les leerde ik beter plannen”
Gera ten Hove (16), Dirksland
5 havo, christelijke scholengemeenschap Prins Maurits, Middelharnis
Toen Gera na de voorjaarsvakantie de school binnenstapte, voelde ze ineens wat spanning. „Ik besefte toen dat het echt al op gaat schieten. Nog maar een paar weken naar school, dan beginnen de eindexamens.”
Gera koos voor het profiel cultuur en maatschappij. Een vakkenpakket met uitdaging, want ze ziet op tegen de eindexamens in de vreemde talen. Zo zal haar eerste examendag, op 18 mei, gelijk een pittige zijn, voorspelt Gera. Zowel Engels als geschiedenis staat die dag op het programma. „Ik ben geen talenwonder. Voor Nederlands sta ik gemiddeld goed, maar tegen Engels en Duits zie ik erg op.”
Heel zenuwachtig laat Gera zich echter niet maken, want gemiddeld staat ze er best goed voor. „Mijn laagste gemiddelde cijfer is een 6,7. De laatste toetsweek verliep ook goed, dus ik zie het positief in. De nieuwe regels zijn ook dat je dit jaar twee onvoldoendes mag halen en twee herkansingen mag doen, dus dan moet het goed komen.”
De ervaring van de periode thuisonderwijs heeft Gera ook winst opgeleverd. „Ik heb in die tijd geleerd nog beter te plannen. Voor de toetsweken maakte ik een schema met de tijden waarop ik de toetsen ging leren en dat werkte heel goed. Zo’n planning ga ik ook voor mijn examens maken. Voor het leren van de toetsen maakte ik ook samenvattingen; die typte ik niet, maar schreef ik uit, zodat ik de informatie gelijk al beter in me opnam.”
Dit is het tweede deel van een serie over de schoolexamens in 2021.