Tien adressen per dag, van Noord-Holland tot Maastricht. Vrachtwagenchauffeur Helmer Hol rijdt het hele land af zonder routeplanner, omdat hij alle routes en binnenweggetjes wel kent. Hij maakt zo’n 120.000 kilometer per jaar, en kan zich nog steeds geen mooier beroep voorstellen. „Hé, deze rotonde is eindelijk gerepareerd.”

Een regenachtige maandagmorgen brengt vele kilometers file. Dit is niet het mooiste moment om op de weg te zijn, geeft Hol (37) toe in zijn warmgestookte cabine. „Ik had erop gerekend. Rond deze tijd hoef ik het niet te proberen op de snelweg. Daarom vertrek ik meestal al om halfzes.”

Hol berijdt dan ook alle mogelijke binnenwegen om vanaf vertrekpunt Zevenaar naar Hoorn te komen, zijn eerste afleveradres vandaag. Hij ontpopt zich tot een waar strateeg in zijn keuze van de wegen, rekening houdend met files, werkzaamheden en knelpunten. Via Oosterbeek, Stroe, Harderwijk en de Flevopolder wordt de dijk van Lelystad naar Enkhuizen bereikt.

Terwijl de radio schrikwekkende files meldt, tot aan 500 kilometer toe, tuft Hol met zijn Iveco rustig door over de binnenwegen, 80 kilometer per uur. „Zo kom je er sneller, dat hoor ik al.” Een TomTomnavigator heeft hij wel, maar deze ligt thuis. „Ik heb al die wegen eigenlijk in m’n hoofd zitten. Alleen in een woonwijk is zo’n ding wel handig.”

Pure vrijheid
Al zo’n dertien jaar lang rijdt Hol door het land voor zijn werkgever, Little Jumbo Klimmaterieel, een groothandel in ladders en steigers voor bouw- en schildersbedrijven. Nieuwe steigers en trappen afleveren, kapot materiaal weer mee terug. De baan brengt hem naar eigen zeggen door het hele land. De dijk bij Lelystad levert dan ook herkenning op: „Hé, deze rotonde is eindelijk gerepareerd.”

„Pure vrijheid”, was wat hem aantrok in het trucken, toen hij er na zijn diensttijd mee begon. „Je komt overal en bent de hele dag eigen baas. Ik mag helemaal zelf weten hoe mijn route loopt vandaag, als de boel er maar op tijd is. Het is iedere dag weer de uitdaging om de ideale route te pakken.”

Vandaag is Noord-Holland aan de beurt. Eerste stop is Hem, een dorp bij Hoorn. Overal langs de route weet Hol details te noemen. „Kijk, daar staat een windmeter voor de scheepvaart. Handig voor mij als ik de dijk oprijd.” Windkracht 6 is inderdaad niet zonder gevolgen voor de truck. Op de lange Markerwaarddijk wordt hij flink heen en weer geschud, vooral als collega’s hem passeren.

Na Hem volgen klanten in de buurt: Alkmaar, Zwaag, Akersloot en Amsterdam. Dan gaat het via Soesterberg terug naar Zevenaar: laden voor de volgende dag.

Zondagswerk
Hols Iveco Cargo is met zijn 8,5 ton -8500 kilo, inclusief lading- maar een kleintje in de truckerswereld, waar 40- en 50-tonners geen uitzondering zijn. Italiaanse makelij, maar nooit kapot, zegt Hol. „Deze heeft nu 400.000 kilometer gelopen in zeven jaar en we hebben er nog nooit wat mee gehad. Ja, één klapband, geloof ik.”

„Spaghetti-Mack”, noemen collega-chauffeurs zijn truck wel eens, naar de grote Amerikaanse Macktrucks. Lekker laten lachen, vindt hij. „Ik rijd al zeven jaar schadevrij. En ook voor de banden is het niet slecht, zo’n lichte wagen. Laatst haalde ik nog 100.000 kilometer met één stel, maar dat ligt ook aan m’n rijstijl. Ik doe geen gekke dingen.”

Hol, tevens koster van de hervormde gemeente in Valburg, heeft bij zijn sollicitatie meteen laten weten dat hij nooit op zondag wil werken. Iets wat hij alle beginnende collega’s kan aanraden. „Als je er dán niet over begint, krijg je later scheve gezichten. En er wordt steeds meer op zondag gereden.”

Hij ontmoet op zijn werk veel begrip, zegt hij. „En dat terwijl het een puur rooms-katholiek bedrijf is. Ze hebben voor mij zelfs het jaarlijkse bedrijfsuitje van zondag naar zaterdag verzet. Ook als het gaat om vloeken en schelden houdt men echt rekening met mijn overtuiging, al zijn er sommigen die het helaas nooit afleren. Vooral ouderen, valt me op.”

De lange werktijden en de verkeersdrukte maken het werkplezier niet minder, vindt Hol. „Ik geniet ook enorm van de dingen eromheen. Het contact met de klanten bijvoorbeeld. Sommigen ken ik al tien jaar. Toen mijn dochters in het ziekenhuis lagen, belden klanten zelfs naar de zaak om te vragen hoe het ging. Dit werk wil ik daarom eigenlijk altijd wel blijven doen.”

Ook van al zijn klanten onthoudt Hol de details, zo blijkt. In Amsterdam kan hij blijven voor een bakje koffie. „Wil je ook? Ze hebben hier Douwe Egberts.”

Scholing:
- Rijbewijs B.
- Chauffeursopleiding (een week).
- Uitbreiding mogelijk met aanhangwagen- en ADR-notatie (gevaarlijke stoffen), allebei een week extra.

Meer informatie: www.bto.nl.