Ook heeft hij een alarm op de kever gemaakt door middel van de PLC, een schakelaartje en het deurcontact. De motor heeft hij samen met een andere broer Hans helemaal gereviseerd. Later heeft hij een LPG installatie laten inbouwen zodat de kever op LPG en op Benzine rijdt. Hij zat op dat moment zo veel op de weg voor zijn werk dat hij de kever heeft doorverkocht naar een andere broer Henk en zelf een goede comfortabele auto heeft gekocht.
Mijn broer Henk heeft ook een aantal jaren in de kever gereden en er uiteraard ook dingen aan verbouwd. Aan het begin heeft hij gezorgd dat de kever goed rijdt op LPG. Dat haperde eerst nog wel eens. Hierna heeft hij de kever helemaal volledig overgespoten in dezelfde kleur, zodat de kever weer helemaal strak in de lak staat. Op het moment dat de kever weer APK gekeurd moest worden kwam deze hier niet doorheen. Er moest een hele waslijst aan veranderingen aan gebeuren. Hier had hij geen tijd voor, dus heb ik de kever gekocht van hem.
Op het bedrijf van mijn vader heb ik de kever met een vorkheftruck boven op de verdiepingsvloer gezet zodat ik er zo veel aan kon klussen als ik zelf wilde. Moet je voorstellen dat de kever op ongeveer 2 en halve meter hoogte op de lepels van de vork heftruck staat.. Toen de kever eindelijk boven stond, stond er aardig wat zweet in mijn handen. Maar het is gelukt om hem boven te krijgen. Eerst ben ik samen met een vriend heel veel aan het klussen geweest totdat ik dacht dat de kever helemaal klaar was voor de APK: Kenteken verlichting maken, handrem afstellen, kachelpotten maken, ruitenwisserbladen vervangen, slot van de deur maken, sierlijsten goed bevestigen, uitlaat dicht maken, bodemplaat bijna geheel vervangen door nieuw plaatwerk, slangen voor koelvloeistof goed bevestigen, nieuw plaat werk bij de achterbumper om deze goed te kunnen bevestigen, fusee kogelhoezen vervangen, draagarm vervangen, steunen voorbumper vervangen, nieuwe stereo inbouwen, hoedenplank vervangen door hoedenplank van traanplaat, hier gelijk geluidsboxen ingebouwd, lagers vervangen van een andere draagarm, lagers van de vooras vervangen, de elektriciteit nalopen en sommige draadjes vervangen en oude uitlaatpijpjes vervangen door nieuwere die wat breder uitlopen. De kever is hierna eerst nog 2 keer afgekeurd. Uiteindelijk na een ongeveer 10 maanden geklust te hebben is de kever goedgekeurd.
Toen ik vanaf de supermarkt waar ik gebak gehaald had weer naar huis wilde, stopte mijn kever ermee.. Hij deed echt helemaal niks meer, zelfs de gevarenlichten deden het niet. Mijn eerste pech onderweg. Toen we door middel van startkabels de accu op een andere accu aansloten, startte de kever weer. Een vriend van mij die meeging riep ineens: “Kijk eens door je achterruit!! Er komt rook uit je motorkap..!” Snel motor uitgezet en toen snel de motorkap opengetrokken (zit bij een kever achterin i.p.v. voorin). Toen zag ik nog net een beetje rook uit de dynamo komen. Is de kever dus eindelijk goedgekeurd, kon ik er nog niet mee rijden. De dag erop heb ik gelijk de dynamo vervangen. Toen was mijn kever pas echt helemaal klaar.
Hierna heb ik nog een paar kleine dingen veranderd: Led stripjes op mijn voorbumper en nieuwe velgen.
Ik heb de kever nu ongeveer anderhalf jaar en ik heb nog steeds geen spijt van mijn aankoop! Maar gelukkig heb ik ook tijd om eraan te klussen mocht dit nodig zijn en heb ik er plek voor.
Ingezonden door Teus Roest (19), Hendrik Ido Ambacht