De leerlingen uit klas 2 vmbo (basis, kader, gl en tl) luisteren geboeid naar Hoornbeecker Steven, die als een volleerd redenaar de pluspunten van ‘zijn’ opleiding uit de doeken doet. „Wie voor werktuigbouwkunde kiest, heeft veel kans op een baan. En, hij raakt breed georiënteerd: van werkplaatschef tot servicedienstmonteur.”
Vervolgens laat hij zijn luisteraars even zien welke vakken hun te wachten staan. „Nederlands, Engels en wiskunde natuurlijk, bedrijskunde en godsdienst, want het Hoornbeeck is een christelijke opleiding, en een heleboel metaalvakken: energiesystemen, constructieleer, besturingstechniek, materialenleer.”
Pneumatiek
Om zijn publiek nog meer bij het verhaal te betrekken, gooit hij een vraag in de groep: „Wie weet het verschil tussen pneumatiek en hydrauliek?”
Lang blijft het stil.
Dan gaat er (aarzelend) een vinger omhoog: „Hydrauliek heeft toch iets met remmen te maken?” Steven knikt. „Je zit in de buurt”, zegt hij toegeeflijk. „Hydrauliek draait om vloeistoffen, oliën, en pneumatiek om lucht, die je samen kunt persen.”
Hulp bieden
Terwijl Steven enthousiast verder vertelt over de richting Techniek en ICT, promoot zijn collega in het lokaal ernaast de stream Zorg en Welzijn. Hoogtepunt in de voorlichting is de workshop ”hulp bieden aan een gewonde”.
„Wie durft een patiënt te spelen en wie een hulpverlener?” vraagt Susan. Aarzelend komen er twee meisjes naar voren. Even later ligt een van de twee ‘onwel’ op de grond. Voorzichtig helpt nummer twee haar overeind. Vragend kijkt ze naar Susan. Die is in een milde bui: „Prima.”
Doosje gooien
Deel twee van de voorlichting rond Zorg en Welzijn bestaat uit het overgooien van een doosje. O ja, de leerling die het ding vangt, moet nog wel even zeggen wat zijn positieve eigenschappen en wat zijn valkuilen zijn. Het lijkt makkelijker dan het is. De valkuilen komen er makkelijk uit „ik kan niet plannen”, „ik ben slecht in luisteren”, „ik haal alleen maar onvoldoendes voor wiskunde”.
Maar de pluspunten... minder makkelijk. De leerlingen vinden het duidelijk lastig om iets positiefs over zichzelf te vertellen. „Ik ben wel aardig in Nederlands, geloof ik. Al zeg ik het zelf.”
Bingo
De voorlichting over Economie is het drukst bezocht. Leerlingen in twee lokalen luisteren naar Hoornbeeckers die vertellen over Verkoop en Administratie en over beroepen die daarbij horen. De presentatie wordt afgesloten met een bingo. Een mbo-studente leest een verhaal voor over een commercieel medewerker, doorspekt met vaktermen. De leerlingen kijken gespannen of de begrippen op hun blaadje staan. „Bingo!” roepen er opeens vier tegelijk.
Was het kiezen van een opleiding maar net zo simpel!
Dit artikel stond in een bijlage over School en Beroep bij het Reformatorisch Dagblad. Bekijk hier het dossier van Puntuit over beroepen.