Aan de quiz doen klassen mee van een hele serie scholen: het Calvijn College Goes, de Jacobus Fruytier Scholengemeenschap in Rijssen, het Van Lodenstein College in Amersfoort, de Pieter Zandt Scholengemeenschap (locaties Kampen, Staphorst, Urk en IJsselmuiden), de Gomarus Scholengemeenschap in Gorinchem, het Wartburg College (locatie Guido de Bres in Rotterdam), het Driestar College in Gouda, het Ichthus College in Veenendaal en de Prins Maurits Scholengemeenschap in Middelharnis.

Vijf quizlessen

De mediaquiz -ontwikkeld door Driestar Educatief- duurt vijf weken en is verspreid over vijf lessen in die weken. Iedere les staat er een mediawijsheidsthema centraal. Het ontwikkelen van een kritische houding, mediamatigheid, focus en concentratie, trouw in mediagebruik en duurzaam posten komen langs. De quizlessen bestaan uit speciaal ontwikkelde filmpjes waarbij opdrachten horen. Ook maakt de klas aan het einde van de les een kennisquiz.

Finaledag

De drie klassen met de hoogste scores op de quizvragen én de opdrachten, worden uitgenodigd voor een finaledag in Apeldoorn bij het Reformatorisch Dagblad. Deze dag zal op D.V. donderdag 8 februari zijn. Aan de scholen van de winnende klassen wordt gevraagd om zelf vervoer naar Apeldoorn te regelen. Op de dag vindt een interactieve en ludieke strijd plaats tussen de drie klassen. Catering en programma worden geheel verzorgd door Driestar educatief en PuntUit. De uiteindelijke winnaar gaat er met de officiële wisselbeker en de media-eer vandoor!

Lees meer

Puntuit volgt komende weken de mediawijheidsquiz op de voet en komt elke vrijdag met een update. Vanaf vijf verschillende scholen: een interview, een reportage, tips van leerlingen, stellingnames door scholieren en een column.