-
Woensdag 25 september (Eerste kerstdag)
Geen plaats. {Lukas 2 vers 1 tot en met 7#http://www.statenvertaling.net/bijbel/luka/2.html}
Het kerstevangelie zet in met een schrijnend bericht. Er is geen plaats voor de komende Jezus en Zijn ouders in de herberg. En dat terwijl een herberg toch een plek was van rust, geborgenheid en veiligheid voor mens en dier. Denk maar aan de barmhartige Samaritaan uit de bekende gelijkenis, die de neergeslagen man toevertrouwt aan de zorg van de herbergier. Geen plaats voor de Heiland der wereld. Dat is trouwens typerend voor heel Zijn aards bestaan. Is dat ook niet typerend voor Zijn volgelingen die op verschillende plaatsten op deze wereld vervolgd en verdrukt worden?
De vossen hebben holen en vogels hebben nesten, maar de Zoon des mensen werd verlaten, overgeleverd aan vloek en hel. Waarom? Om voor u en jou en mij plaats te maken in het hart van God. Hij door God verlaten, opdat wij tot God genomen en nooit meer door Hem verlaten worden. Dat is de grote blijdschap van het kerstevangelie en we verstaan het tot onze diepe verwondering door het geloof. Maar dan is er voor ons straks ook een plaats in het Vaderhuis. Komt laten wij aanbidden, die Plaatsbereider, die voor ons verachtelijk werd een plaats ontzegd.
-
Vrijdag 27 december
Harde harten, al dan niet gecamoufleerd. {Mattheus 13 vers 18 tot en met 21#http://www.statenvertaling.net/bijbel/matt/13.html}
Voelen we de spanning in deze uitleg van Jezus? Hij komt op ons af met ‘het woord van het koninkrijk’. En ‘koninkrijk’ is een machtswoord: God wil en zal het weer te zeggen hebben. Maar dat machtswoord wordt in ons leven uitgestrooid als machteloos en weerloos zaad, waar vaak niets van terechtkomt. God zal als Koning erkennen betekent immers: eigen zin en wil aan Hem met het zaad dat op de harde weg viel. Het ‘zegt ons niets’, en Gods vijand zorgt wel, dat er ook niets van blijft hangen. Of het gaat als met het zaad dat op een dun laagje aarde viel. Het schiet snel op, maar de groei stokt vanwege de harde rots onder de oppervlakte. We aanvaarden vlot het evangelie zolang het ons een blij gevoel geeft. Maar als het volgen van Jezus iets gaat kosten? Als trouw zijn aan Hem onze belangen in de verdrukking laat komen? Dan blijkt de innerlijke onwil en we haken af. Nu, zulke harde harten wil God niet met geweld openbreken! Hij blijft wél bezig om met de zachte krachten van Zijn Geest ons te winnen en tot overgave te brengen.
-
Zondag 29 december
Van vervolger tot vervolgde. {Handelingen 22 vers 1 tot en met 21#http://www.statenvertaling.net/bijbel/hand/22.html}
Op de trappen van de Romeinse kazerne in Jeruzalem staat een man. De soldaten om hem heen moeten hem beschermen tegen de dringende menigte. Het volk wil deze man grijpen en doden! Maar Paulus – want hij is het – spreekt zijn volksgenoten aan. Hij wil zichzelf verdedigen. Hij spreekt hen aan met respect, als vaders, in hun eigen taal. Hij vertelt hun dat dit niet de eerste keer is dat mensen hem willen doden omwille van Christus.
Zal Paulus gedacht hebben aan vroeger, toen hij degene was die de christenen vervolgde? Toen was Christus Zelf hem tegemoet gekomen om hem te vragen: ‘Saul, waarom vervolg je Mij?’ Zoals zijn meester geleden heeft om Gods weg te gaan, zo mag Paulus lijden om Gods weg te gaan. Ook nu hoeft hij niet te twijfelen. Dit is Gods weg met hem. Zo kan hij getuige zijn van de Christus. Jezus heeft het gezegd: zoals ze Mij hebben vervolgd, zullen ze ook jullie vervolgen. Zo komt Paulus terug in Jeruzalem. Niet als vervolger, maar als vervolgde. Zo is God met hem. Paulus weet: op de weg die ik nu ga, is mijn Meester mij voorgegaan.
-
Zie hieronder voor een printbare versie van het Bijbelrooster.
-
Dinsdag 24 december
De strijd van Gods Kerk. {Ester 3 vers 7 tot en met 11#http://www.statenvertaling.net/bijbel/esth/3.html}
De Amalekiet Haman is begonnen aan zijn laster- en moordcampagne. De kern van zijn gedachtegang is: de Joden zijn anders dan wij, praten anders dan wij, doen anders dan wij, dienen de koning anders dan wij, en dáárom kunnen zij niet onder ons blijven bestaan. Jodenhaters kunnen het niet hebben dat de Joden Gods volk zijn, en dat de HEERE een plan met Zijn volk heeft. Opstand tegen God uit zich vaak in blinde haat tegen Gods volk op aarde. Dat zie je in het Nieuwe Testament terug als Christus’ discipelen worden vervolgd. Gods Kerk in het Oude en Nieuwe Testament gaat door lijden en strijden heen naar een heerlijke toekomst. Jezus heeft vaak voorspeld dat Zijn volgelingen vervolgd zullen worden. Tot aan de Wederkomst zal de duivel er alles aan doen om Gods kinderen te treffen. Voor de kerk is het van groot belang te geloven dat de strijd tegen het kwaad niet allereerst onze zaak is, maar Gods zaak! Wie aan Gods volk komt, komt aan God Zelf! Wie Gods volk wil uitroeien, moet eerst God Zelf uitroeien. Wie zou dat kunnen? Niemand! Hoe staan wij in die strijd? Waakzaam of nonchalant? Verzekerd of verkrampt?