-
Woensdag 18 juni
Doopbeleving. {Colossenzen 2 vers 10 tot en met 12#http://www.statenvertaling.net/bijbel/kolo/2.html}
Paulus legt in deze brief alle nadruk op de allesbeheersende plaats van Christus. In Hem, Die als mens lichamelijk op aarde leefde en werkte, is de volheid van God verschenen. Wanneer wij in Hem geloven, ontvangen wij deel aan alles wat in Christus is. Bent je zo in Christus? Dan heb je de besnijdenis van het hart ontvangen. Bij de lichamelijke besnijdenis werd een stukje voorhuid verwijderd. In de besnijdenis van het hart wordt het complete vleselijke zondebestaan de doodsteek toegebracht, door de verbinding met de gekruisigde Christus. Dat is nu ook precies wat onze doop afbeeldt: het watergraf symboliseert dat het oude leven in Christus de dood en het graf is ingegaan. Daarom noemt Paulus de doop ‘de christelijke besnijdenis’ (J.P.Versteeg). Christus droeg mij bij Zich toen Hij in het graf lag. Maar ook meer dan dat: ik ben ook met Hem uit de dood opgestaan tot een nieuw leven. ‘Werkt’ dat dan automatisch en bij wijze van een rekensom? Nee. Paulus zegt nadrukkelijk dat je de inhoud van de doop alleen beleeft door het geloof in de werking van God Die Christus uit de doden heeft opgewekt. Stuit je op zoveel onmogelijkheden aan jouw kant, ja, op de realiteit van de geestelijke dood? Zie op de God van je doop en leg er de vinger maar bij: ‘HEERE, doe zoals U gesproken hebt in Uw Woord en hebt uitgetekend in mijn doop.’ Geen doopbeschouwing, maar doopbeleving!
-
Vrijdag 20 juni
Abraham, de vader van alle gelovigen. {Romeinen 4 vers 6 tot en met 12#http://www.statenvertaling.net/bijbel/rome/4.html}
Mogen wij de beloften die aan de Joden gedaan zijn, toepassen op onszelf? Wij zijn immers van oorsprong heidenen. Wel, zegt Paulus, laat de Schrift het zelf maar zeggen. De bevrijdende zaligspreking van David in Psalm 32 heeft niet alleen betrekking op mensen die besneden zijn. Kijk maar naar Abraham. Op welk moment in zijn leven werd hem de gerechtigheid door het geloof alleen toegerekend? Op het moment dat hij nog onbesneden was. We lezen het in Genesis 15. Pas in Genesis 17 wordt gesproken over de besnijdenis. Die is een teken (heenwijzing) en een zegel (onderstreping, bevestiging) van de belofte dat de HEERE goddelozen rechtvaardigt en redt. Onze doop is dat ook. Zijn wij daar voor Gods aangezicht mee bezig? Jij die misschien 15 of 21 bent? wanneer we met de belofte naar de Belover gaan, volgen we het spoor van Abraham. Hij is ‘de vader van alle gelovigen’, besneden of onbesneden. Abraham tot vader: dat is dan maar niet een bedenkelijke leus, maar uiting van geloofsverbondenheid. Dat geloof kenmerkt zich door ootmoedige verwondering: ook ik mag er bij horen, om Jezus’ wil.
-
Zondag 22 juni
God vergeet niet. {Psalm 105 vers 8 tot en met 22#http://www.statenvertaling.net/bijbel/psal/105.html}
Het treft ons altijd pijnlijk als mensen domweg vergeten. Je was ziek en mensen van de kerk of je vrienden zochten je niet op in het ziekenhuis en ze beloofden: ik kom je gauw een opzoeken als je thuis bent. Het moet nog gebeuren.
Je kwam op dat moment alleen te staan. iedereen bood hulp en gastrijheid aan, maar algauw werd het stil om je heen en kwam er niemand meer. Beloften waren vergeten en kennelijk in onwaarachtigheid gedaan. De dichter van Psalm 105 zingt van de grote daden van de HEERE in Israëls geschiedenis. Hij doet niets liever dan ons duidelijk maken dat de HEERE nooit iets vergeet. De HEERE gedenkt aan Zijn verbond (afspraak) tot in eeuwigheid. Is het onlangs bij de doopsbediening in de kerk niet gezongen: het verbond met Abraham, Zijn vrind, bevestigt Hij van kind tot kind? De HEERE weet als de dag van gisteren dat je gedoopt werd en het water van je doop is nog steeds nat. Hij weet nog het moment dat je misschien wel belijdenis hebt gedaan van je geloof. Hij deed Zijn rijkste beloften. Bent je ze vergeten? Of zijn ze werkelijk een pleitgrond in je leven geworden of ben je het vergeten die pleitgrond aan te grijpen? De HEERE vergeet het niet. Ben je je daarvan bewust?
-
Klik hieronder voor een printbare versie van het Bijbelrooster.
-
Dinsdag 17 juni
Dooponderwijs. {Romeinen 6 vers 3 en 4#http://www.statenvertaling.net/bijbel/rome/6.html}
Verstaan wij onze doop? Ik bedoel nu niet of je verstandelijk weet wat de doop inhoudt. Dat is ook belangrijk. Maar het gaat om meer: beleven we het behoud dat in onze doop wordt afgebeeld? Paulus spreekt over ‘gedoopt worden in de dood van Christus Jezus’. Dat wil zeggen: de doop verbindt aan Christus als de Gestorvene en stelt ons onder de zeggenschap van Christus als de Gestorvene. In dat verband wordt zelfs de begrafenis genoemd: ‘met Hem begraven’. Dat betekent: Christus’ sterven was radicaal. Het resulteerde zelfs in Zijn begrafenis. Zo heeft Hij radicaal afgerekend met de zonde. De doop tekent ons dan ook uit, dat er in Christus algehele verlossing van de zonde voor ons is. Maar die doop is geen kennisgeving van een stand van zaken. Ze bevat een appel: ‘opdat wij in een nieuw leven zouden wandelen’. Het gaat om een geheiligde levenswandel. Die nieuwe wandel brengt Paulus in verband met de opwekking van Christus uit de doden. De gelovige is aan de zonde gestorven – dat ligt vast in de dood en de begrafenis van Christus. Dat wil door de kracht van Jezus’ opstanding werkelijkheid worden in ons leven hier en nu. Huiswerk voor deze werkdag: ken ik de gemeenschap van Zijn lijden en de kracht van Zijn opstanding?