-
Woensdag 15 januari
Het verzoendeksel. {Hebreeen 2 vers 1 tot en met 4 en vers 14 tot en met 18#http://www.statenvertaling.net/bijbel/hebr/2.html}
De uitdrukking ‘troon der genade’ was voor de eerste lezers van deze brief heel bekend. Ze wisten dat hiermee het verzoendeksel op de ark werd aangeduid. Nu weten we vanuit Leviticus 16 dat de ark met het verzoendeksel verboden terrein was, niet alleen voor gewone Israëlieten, maar ook voor alle levieten en zelfs voor alle priesters en zelfs ook voor de hogepriester – op alle dagen behalve één: de Grote Verzoendag.
En nu schrijft Paulus ‘zomaar’ dat die allerheiligste plek, de ark met het verzoendeksel, de troon der genade, vrij toegankelijk is voor alle lezers, voor ‘gewone’ mensen … En dit niet op één dag van het jaar, maar alle dagen. Is dat niet een groot wonder? Ja, dat is een groot en heerlijk wonder. Het is om bij te huppelen van zielenvreugd, als je hier over nadenkt, en als je dit voorrecht enigszins beseft.
Wanneer de hogepriester op Grote Verzoendag achter het tweede voorhangsel ging, in het heilige der heiligen, nam hij offerbloed mee. Zo deed ook de Grote Hogepriester, onze Heere Jezus Christus, zoals we morgen zien. En maak jij van die ‘vrije toegang’ gebruik?
Zingen: Psalm 40 vers 4
-
Vrijdag 17 januari
Barmhartigheid en genade. {Hebreeen 4 vers 16 tot en met 5 vers 10#http://www.statenvertaling.net/bijbel/hebr/4.html}
Wat zou jij bij deze troon zoeken? Of, anders gevraagd: wat wens jij vanaf deze troon te ontvangen? De apostel schrijft erbij wat we daar kunnen krijgen. Twee zaken: barmhartigheid en genade (vers 16). En deze twee lopen uit op: precies op tijd geholpen te worden wanneer we tot God roepen.
De woorden ‘barmhartigheid’ en ‘genade’ zijn natuurlijk voor een serieuze lezer overbekend. Het is niet zo nodig dat ik daar nog wat nieuws over schrijf. Veel belangrijker is het dat jij tot jezelf inkeert met de vraag: heb ik enig idee waarom ik deze twee gaven nodig heb? En ook dat je jezelf ervan overtuigd houdt dat God ze jou graag geeft.
Hoe ellendig je ook bent (en daarom kun je niet zonder barmhartigheid) en hoe schuldig en strafwaardig je ook bent (en daarom kun je niet zonder genade), toch mag je op grond van het volkomen werk van de Hogepriester vrijmoedig tot de allerheiligste plaats komen, de troon der genade, en daar hoopvol smeken om barmhartigheid en om genade …
Lees vraag en antwoord 49 van de Heidelbergse Catechismus.
Zingen: Psalm 86:3
-
Zondag 19 januari
Hoe laat is het? {Hebreeen 11 vers 32 tot en met 40#http://www.statenvertaling.net/bijbel/hebr/11.html}
De tijd waarop de redding komt, wordt in Hebreeën 4:16 omschreven als ‘de bekwame tijd’. Dat is: de juiste tijd. Wanneer is dat? Niet wanneer de wijzers op onze klok aangeven dat het hoog tijd is dat de Heere helpt, maar wanneer het op Zijn klok tijd is. Deze twee klokken lopen immers niet altijd gelijk …
Wanneer is dan die goede tijd? Wanneer het te laat is. Ik denk aan de geschiedenis van Lazarus. Jezus komt te laat, namelijk wanneer Lazarus al gestorven is. En toch is dat precies op tijd, zoals je kunt lezen in Johannes 11. Het is daarom goed om bij alle ernst die er is, toch ook te leren om God vrij te laten. Niet loslaten, het gebed niet opgeven, maar Hem wel de vrijheid geven om in Zijn Goddelijke wijsheid de tijd te bepalen wanneer het echt gelegen komt. Dat is leven ‘door het geloof’, zoals de voorbeelden uit het Schriftgedeelte. Een Engels gezegde luidt: men’s extremity is God’s opportunity. Dat is: wanneer het bij ons helemaal onmogelijk is geworden, is het Gods gelegenheid om wonderen doen. Zijn kracht komt in zwakheid pas ten volle tot ontplooiing, niet waar?
Lees 2 Korinthiërs 12 vers 7-10.
Zingen: Psalm 32:4
-
Klik hieronder voor een printbare versie van het Bijbelrooster.
-
Dinsdag 14 januari
Toegaan. {Hebreeen 1 vers 1 tot en met 9#http://www.statenvertaling.net/bijbel/hebr/1.html}
Paulus schrijft in Hebreeën 4 vers 16 over de troon der genade. Deze uitdrukking komt maar één keer in de Bijbel voor. Toch is ze heel bekend. Dat komt omdat deze troon heel belangrijk is. Hier kunnen wij God ontmoeten. En zou dat niet belangrijk zijn? Je kunt als schepsel niet zonder de Schepper, net zomin als een takje van een boom zonder de stam kan leven. Wie zonder God leeft, mist de Bron van leven en geluk. Daarom is de troon der genade een belangrijke plaats.
Als God op een troon zit, beseffen we dat Hij Koning is; dat Hij regeert. En in de Bijbel lezen we ook over de grote witte troon die aan het einde van de tijden staat opgericht en waar alle mensen voor moeten verschijnen om geoordeeld te worden. Paulus schrijft daarover: ’Wij allen moeten geopenbaard worden voor de rechterstoel van Christus, opdat een ieder wegdraagt, wat door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad (2 Korinthe 5: 10)’
De troon der genade is heel anders dan de troon van het oordeel. Wie echter niet nú tot de genadestoel gaat, zal beven wanneer hij straks voor de rechterstoel staat.
Zingen: Psalm 89:7