„Desastreus". Dat woord klinkt herhaaldelijk uit de mond van Hans Nelson, die vindt dat de samenleving te weinig waardering heeft voor het ambacht. Zelf heeft hij twee linkerhanden, maar Nelson kwam als econoom toch nog goed terecht als algemeen secretaris van het HBA.

„Wij hebben in dit land te maken met een dubbele vergrijzing. Er komen steeds meer ouderen en er zijn te weinig jongeren die zich aandienen op de arbeidsmarkt. Als de economie aantrekt, en daarmee de werkgelegenheid, zal de hele samenleving de gevolgen van het gebrek aan ambachtslieden merken", vreest Nelson. Volgens hem zijn de problemen nu al voelbaar in de uurwerkbranche en de optieksector.

„Slechts" 38 procent van de jongeren zegt in een enquete te voelen voor een ambachtelijk beroep. Maar daarmee is nog steeds niet gezegd dat ze er ook daadwerkelijk voor gaan. Voor ambachtelijke bedrijven - van aannemers tot bakkers en kappers - een te kleine vijver om in te vissen naar toekomstige werknemers, vindt Nelson.

Een imagocampagne onder jongeren moet hierin verbetering brengen, te beginnen met de Week van het Ambacht, die vrijdag van start gaat. In diverse plaatsen in het land kunnen jongeren kennismaken met opleidingen en beroepen in het ambacht, van opticien, stukadoor en kapper, tot dakdekker en tandtechnicus. Dat gebeurt met workshops, testen en rondleidingen.

„Een vakman, bijvoorbeeld in de bouw, verdient soms meer dan menig academicus", zegt Nelson. Een argument dat de jeugd van tegenwoordig moet aanspreken. Nog belangrijker (90 procent) vinden jongeren een goed toekomstperspectief. „Een echte vakman kan overal in de wereld terecht. Taal zal voor hen een kleinere belemmering zijn dan voor mensen in andere beroepen", zegt Nelson.

tekst en beeld ANP