De leerlingen van het Driestar College in Gouda hebben donderdag een themadag over uiterlijk, outfit en zelfbeeld. Na workshops over portretfotografie, haardracht en kledingkleuren is het tijd voor de foutje-in-de-outfitshow. Lachen, want zo’n oud vrouwtje op hakken is natuurlijk niks, dat losse haar van de verpleegster mag echt niet, en wat doe je als je lerares in een veel te kort rokje binnenkomt? Gillen natuurlijk!
Nu zijn het niet alleen maar lachertjes, deze optredens. De ondertoon is serieus. De Driestar wil dat leerlingen beseffen dat hun relatie met God bepaalt hoe zij zich kleden. Welk signaal geef je af aan de buitenwereld met jouw uiterlijk? Als je vrede met God hebt, zal dat terug te zien zijn in je gedrag en kleding.
Vooral daarover worden de leerlingen aan het denken gezet. De themadag heeft als titel ”Like ME”. „Dat doet denken aan een spiegel”, zegt lerares Oudijk. „Je kijkt erin en zegt: Ja, dat ben ik. Maar ”Like ME” wijst er ook op dat wij geschapen zijn naar het beeld van God. En dat beeld eist God terug. Juist ook in ons uiterlijk.”
De leerlingen vinden de themadag „super”, „tof” en „heel goed.” Want „eindelijk wordt er eens op een positieve manier naar kleding en uiterlijk gekeken”, zegt een meisje.
Tijdens de workshop ”zelfbeeld” bijvoorbeeld. De leerlingen moeten positieve en negatieve kenmerken van zichzelf opschrijven en zichzelf daarna beoordelen. De cijfers variëren van 1 tot 9,9.
Tienen zijn er niet. „Perfect kun je niet zijn”, zegt Mastenbroek, „maar je moet je gebreken niet camoufleren met opsmuk. Want zo ben jij niet.” Wat kun je dan doen als je onzeker bent? „Vraag dan aan jezelf: Kloppen mijn negatieve gedachten? En: Helpt het mij hoe ik over mezelf denk? Op deze vragen kun je altijd ”weet ik niet” of ”nee” antwoorden, dus hoef je er niet verder over na te denken. Waardoor je misschien weer positiever naar jezelf kunt kijken.”
Naast de keuzeworkshops is er een verplichte bijeenkomst voor jongens en een voor meiden: ”Wat jongens van meiden moeten weten” en andersom.
„Wat vinden meiden belangrijk bij het zoeken naar een vriend?” vraagt leraar Verdoes aan de jongens. Er komt een lijstje op het bord te staan. Dat hij knap, gespierd en mannelijk is, moet volgens de jongens bovenaan. „En niet te dik meneer”, roept een jongen – en hij kijkt uitdagend naar de stevige Verdoes. Die grijpt hem lachend in zijn nekvel en grapt: „Jij moet eruit!”
Ook de meiden hebben opgeschreven wat zij belangrijk vinden bij jongens. Van de twaalf zaken die ze bedachten, kwamen knap en gespierd bijna onderaan te staan. De meiden willen een jongen met zelfvertrouwen, zonder arrogantie. En ook met humor. Ze maken wel kans, die jongens.
Bij de meiden is het rustig. In twee groepen bespreken zij stevige stellingen over kleding en seksualiteit. „Wij worden pas opgewonden van aanraking, strelen, en zoenen. Jongens al van wat zij zien”, leest een meisje voor. „Ja, want jongens zijn visueel ingesteld”, roept een klasgenoot. „Moeten we dan in een gordijn naar school?” roept een leerlinge. „Ze kijken maar gewoon een andere kant op”, vindt een ander. „Al die stomme kledingregels.” Maar dan pakt Mastenbroek een doos chocolaatjes. Die heeft ze aan het begin van de workshop ook laten zien. „Wie heeft er in de tussentijd niet aan de chocola gedacht?” vraagt ze. Slechts enkele vingers gaan omhoog. „Zo denken jongens ook automatisch aan jou als jij uitdagend gekleed gaat.” Even blijft het stil, totdat er iemand roept: „Juist, geef mij dan maar een chocolaatje!”
De meiden zijn enthousiast over de dag. Nadine Smit (15) legt uit dat innerlijk en uiterlijk samengaan. „Dus ga je op een dag over het uiterlijk ook nadenken over je innerlijk.” Julia Gorisser (15) vindt dat het vooral belangrijk is om te beseffen dat je er mag zijn zoals je bent.
Ook de jongens zijn tevreden. Sem ’t Gilde (15) weet hoe hij wil dat anderen hem zien: „Netjes, en niet ordinair.” En ook wat de kleding van de meiden betreft, heeft hij een mening paraat. „Nu weten ze dat lage shirtjes en strakke rokjes echt niet hoeven; gewoon netjes is ook leuk.”