De company launch is een vast onderdeel van de MBO en HBO programma’s van Stichting Jong Ondernemen, waar studentenbedrijven hun producten presenteren aan coaches en andere miniondernemingen uit de regio. De directie van het Rotterdamse studentenbedrijf, bestaande uit Johan de Jong en Eline Slingerland, presenteerden 18 december een integratie bevorderend magazine aan een jury. „De jury bestond uit twee mensen van Stichting Jong Ondernemen,” vertelt Johan de Jong. „Mensen met verstand van zaken dus.” Zij beoordeelden de presentaties en de mate van duurzaamheid en innovatie van de producten.
„Wij vertelden over onze missie om de vervelende vooroordelen over verschillende culturen weg te nemen en kinderen spelenderwijs meer te leren over andere culturen.” In het magazine, Retaste genaamd, worden onder andere spelletjes, gerechten, weetjes, columns en interviews op een educatieve manier weergegeven.
Natuurlijk had de jury gelegenheid vragen te stellen. Zij waren bijvoorbeeld benieuwd naar de keuze van de doelgroep, kinderen tussen de 4 en 14 jaar. Jonge kinderen hebben toch helemaal geen besef van het integratieprobleem? „Wij hebben als argument gegeven dat deze groep ten eerste makkelijk te beïnvloeden is, maar ook dat kinderen het geleerde mee naar huis kunnen nemen, waardoor we ook hun ouders kunnen bereiken.”
„Deze prijs geeft aan dat we een goede start hebben gemaakt en dat we op de goede weg zitten. Tegelijkertijd realiseren wij ons dat we hard ons best moeten doen om deze plaats te behouden en blijven wij streven naar de top.”
Momenteel is het team achter Retaste druk bezig met de inhoud van het magazine, dat over enkele maanden gelanceerd wordt. „Wij zijn gemotiveerd om onze doelstelling te behalen en onze plannen te realiseren.” Binnenkort gaat de website www.retaste.nl de lucht in, zodat bezoekers het team in dit ondernemingsjaar kunnen volgen.