Of dit echter één op één met het examen te maken heeft, is wel een beetje de vraag. Het examen zorgde er namelijk ook voor dat minder jongeren een brommer aanschafte, aldus minister Schultz die daar woensdag een brief over schreef aan de Tweede Kamer.
Onder 18- tot 24-jarige brommerrijders (die dus geen examen hadden gedaan) nam het aantal slachtoffers met 47 procent toe. Ook steeg het bezit van een brommer of scooter in deze groep met 43 procent, stelt Schultz op basis van onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV).
De onderzoekers konden niet met zekerheid zeggen of de daling ook echt is veroorzaakt door de invoering van het examen. Het kan ook zijn dat de afname (deels) te verklaren is doordat de politie strenger optreedt. Het puntenrijbewijs kan ook invloed hebben.
Sinds maart 2010 moet een praktijkexamen worden afgelegd door mensen die brommer willen rijden. Dat was volgens Schultz nodig omdat er te veel ongelukken gebeurden. Van 2008 tot en met 2011 vielen jaarlijks meer dan 40 verkeersdoden onder bromfietsers. Daarnaast raakten circa 2000 mensen ernstig gewond. Daarmee was het rijden op een brommer 5 keer zo gevaarlijk als fietsen en 20 keer zo gevaarlijk als autorijden.