KLIK is 25 jaar, bijzonder?

„Om eerlijk te zijn: eerst wisten we het niet eens. We kregen het te horen van de voorzitter van afdeling communicatie van de SGPJ. Het is best een bijzondere mijlpaal. In het jongste nummer van KLIK besteedden we er al even aandacht aan. Het volgende nummer wordt deels een speciale verjaardagseditie.

Afgelopen zaterdag is het jubileum gevierd tijdens de KLIK-dag. Speciaal voor de jongeren hadden we voor taart gezorgd.”

Wat is de formule van Klik?

„Ongeveer de helft van de artikelen heeft te maken met de politiek. Zo schrijven we eenvoudige artikelen over de standpunten van de SGP en hadden we een serie de mensen op de achtergrond in de Tweede Kamer: zoals de kok, de bode en de griffier.

Verder schrijven we over heel andere dingen: we noemen dat de knuffelartikelen. Dan gaat het bijvoorbeeld over de politie, het leger of het ziekenhuis.

Daarnaast organiseren we elk jaar een KLIK-dag in Den Haag. Onder leiding van SGP-fractievoorlichter Menno de Bruyne komen de tieners op plekken in het gebouw van de Tweede Kamer waar ze normaal niet kunnen komen.”

Wat willen jullie met de KLIK bereiken?

„Jongeren op een ontspannen manier laten kennismaken met de politiek. KLIK is aan de ene kant voor jongeren die erg in de politiek geïnteresseerd zijn, maar juist ook voor jongeren die nog niet zo veel van de politiek afweten.”

Zijn jullie daarin geslaagd?

„Dat is lastig te controleren. De dertig à veertig jongeren die op de KLIK-dag komen zijn erg geïnteresseerd. Ze lezen de KLIK van a tot z. Af en toe houden we een enquête. De jongeren waarderen het tijdschrift. Vooral artikelen over het koningshuis doen het goed.”

Gaan jullie voor de lay-out of de inhoud?

„De inhoud is het belangrijkst. We zorgen ervoor dat de artikelen die in KLIK staan goed zijn. Daarnaast zijn we kritisch bij de vormgeving. Het moet aantrekkelijk zijn voor kinderen. Niet te stijf of te saai, maar een karteltje hier en iets scheef daar.”

Wat vond je het leukste dat je voor de KLIK hebt gedaan?

„Voor het laatste nummer interviewde ik de adoptiekinderen van SGP-fractievoorzitter Van der Staaij. Dat ging heel open en ontspannen. Het was mooi om te horen hoe ze spraken over het land waar ze vandaan kwamen en over het werk van hun vader.”

-

KLIK is een politiek jongerenblad voor jongeren van 11 tot en met 15 jaar. Bij zo’n 2000 en 2500 abonnees valt het blad drie keer per jaar op de mat. Een abonnement is gratis. Voor KLIK schrijven nu vijf redacteuren. Er is nog een vacature, vertelt Maarten Molenaar. „Dus als je wilt schrijven voor KLIK, meld je dan.” Ben je nog geen lid en wil je dat wel worden? Of zou je voor KLIK willen schrijven? Mail dan naar klik@sgpj.nl.


-

Tips van oud-hoofdredacteur

C. L. M. van den Berge (55) werd in 1989 de eerste hoofdredacteur van KLIK. Hij moet diep graven in zijn geheugen naar herinneringen uit die begintijd. „De vergaderingen waren altijd leuk. We hadden een redactie met allemaal enthousiaste, jonge mensen. Met elkaar was het bij elk nummer weer zoeken en aftasten naar onderwerpen. Werken voor de KLIK was leuk en verantwoordelijk werk”, vertelt de oud-hoofdredacteur. „Het was wel een andere tijd. De SGP-jongerenorganisatie groeide als kool. Ik herinner me nog dat we voor het eerst een jongerendag organiseerden: de massale belangstelling was overweldigend.”

Tegenwoordig is Van den Berge fractievoorzitter van de SGP in de gemeente Schouwen-Duiveland. Heeft hij een tip voor de huidige KLIK-redactie? „Ze zou de KLIK meer bekendheid kunnen geven via scholen van het voorgezet onderwijs. Daar ligt een taak en een kans om meer jongeren te bereiken. Velen volgen de politiek niet of nauwelijks.”

Van den Berge ziet ook mogelijkheden via digitale kanalen. „Tegenwoordig zijn er heel andere manieren om jongeren te benaderen dan destijds. Toen was een tijdschrift goed. Nu zijn ze misschien wel beter te bereiken via een app. Ze lopen namelijk de hele dag met van die smartphones over straat.”

Het oudste en het jongste nummer van de KLIK, Van den Berge vindt het een wereld van verschil. „Wij hadden in 1989 wel een steunkleur, maar de KLIK was overwegend zwart-wit. Regelmatig kijk ik een nieuwe KLIK even in. Tegenwoordig moet je een veel flitsender lay-out hebben om de aandacht te trekken.”