Leerlingen gebruiken sociale media allang op grote schaal voor hun hobby’s en om te leren voor school. Scholen doen daar veel minder mee, vaak omdat ze niet weten hoe ze de nieuwe mogelijkheden het beste kunnen benutten.

Dat is te lezen in een onderzoek van Kennisnet en Mijn Kind Online, dat vrijdag is gepresenteerd. „Als we het hebben over sociale media en jongeren, gaat het meestal over problemen”, zegt Frans Schouwenburg van Kennisnet. „Dit onderzoek laat zien dat leerlingen de voor- en nadelen van sociale media veel beter begrijpen dan dat we tot nu toe dachten.”

Jongeren tippen elkaar bijvoorbeeld over YouTubefilmpjes van docenten die beter kunnen uitleggen, blijkt uit het rapport. Ook ondersteunen ze elkaar actief bij het maken van huiswerk door het gebruik van WhatsApp – een berichtendienst waarbij het eenvoudig is om bijvoorbeeld gefotografeerde aantekeningen rond te sturen.

Dat gebeurt allemaal buiten schooltijd: in de klas zelf wordt er nog relatief weinig gebruik­gemaakt van sociale media. Driekwart van de tieners zou het leuk vinden als sociale media meer geïntegreerd worden in de les. Toch is er ook een kwart dat dat liever niet ziet. „Dan kan ik mij niet meer concentreren”, aldus een jongen van 14 in het rapport.

Hoewel jongeren doorgaans de nadelen van sociale media in de gaten blijken te hebben, is het lastig die nadelen op te heffen. Een kwart van hen kan soms lastig slapen omdat er steeds nieuwe berichtjes binnenkomen die ze willen lezen. Sommige jongeren zouden eigenlijk best vaker off­line willen, maar doen het niet omdat ze bang zijn van alles te missen. Desondanks weet driekwart van de ondervraagden het zeker: face-to-facecontact blijft het allerbelangrijkst.