Dat maakte de frisdrankenfabrikant woensdag bekend. Hoewel het bedrijf geen voorstander is van een Europees waarschuwingssysteem op voeding met het plaatje van een verkeerslicht, komt het nu met een bewustwordingscampagne waarin het aandacht vraagt voor het belang van een gebalanceerde leefstijl.
In de twee tv-commercials wordt consumenten op een Coca-Cola-manier, ‘vrolijk en positief’, duidelijk gemaakt hoeveel calorieën er bijvoorbeeld in een blikje van 330 milliliter zitten en wat je moet doen om die weer uit het lichaam te krijgen. Directeur Hessel de Jong spreekt wat betreft overgewicht van een „heel ernstig probleem” dat gezamenlijk moet worden aangepakt, dus ook met het sterkste merk van de wereld.
„Logisch dat mensen sceptisch op onze campagne gaan reageren, maar overgewicht en obesitas vormen een serieuze bedreiging voor de volksgezondheid.” De Jong geeft toe dat obesitas een bedreiging is voor iedereen; ook voor Coca-Cola zelf, omdat mensen zich door de bewustwording wel eens kunnen keren tegen suikerhoudende frisdranken.
Emeritus-hoogleraar voedingsleer Martijn B. Katan wijst er in een reactie op dat met deze actie het probleem niet wordt opgelost, omdat een bedrijf als Coca-Cola nu eenmaal op aarde is om de omzet te laten groeien. Dat zegt het bedrijf voortaan vooral met kleinere verpakkingen en de merken Zero en Coca-Cola light te willen doen. Daarin zit geen suiker.
Het bedrijf is volgens Katan al langer bezig zich een gezonder imago aan te meten, onder meer door zich met sport te associëren. „De frisdrankgigant is bang dat de overheid met wetten komt om suikerhoudende frisdranken terug te dringen. Het is Coca-Cola veel waard om dat te voorkomen.”