Om voorrang te geven aan de hulpdiensten mag je niet door rood te rijden, terwijl 73 procent van de ondervraagde automobilisten denkt dat dat wel mag. Verder denkt 53 procent dat je harder mag rijden als een ‘voorrangsvoertuig’ van achteren aankomt en je geen ruimte kunt maken.
Bijna alle automobilisten gaven aan voorlichting te willen over het voorrang geven aan de hulpdiensten. Daarvoor heeft IFV het Kenniscentrum Voorrangsvoertuigen opgericht. Dat gaat ook kijken naar de rijopleiding van de hulpdiensten, want daar blijken grote verschillen in te zijn. Zo duren sommige rijopleidingen 4 uur en andere 80 uur.
Automobilisten blijken ook behoefte te hebben aan een ‘early warning’ systeem. Daarbij wordt bijvoorbeeld via de autoradio of met een lampje in de auto aangekondigd dat er een ambulance aankomt.
Aan het onderzoek werkten de hulpdiensten, de ANWB, het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Rijkswaterstaat mee. Zo is op het hoofdkantoor van de ANWB een uitgebreid rijsimulatoronderzoek gedaan. Verder is onder ruim 2100 automobilisten een enquête gehouden.