"Tijd betaalt zich dubbel terug"

Papieren kalenders, wie komt daar nu nog mee aan? De Calendar Company, het eigen bedrijfje van zes gemotiveerde studenten van het Hoornbeeck in Rotterdam. Ze wonnen er zelfs een prijs mee. Blijkbaar zijn kalenders nog steeds hip. Menno Janse (17) uit Dordrecht vraagt zich niet af waarom: „Dat komt absoluut door ons unieke concept en de lage prijs. Vooral zakelijke kalenders verkopen goed. Daarbij is de klant echt koning. Een week- of een maandkalender, een logo of een bepaalde uitstraling: alles kan." Inmiddels zijn er zo'n 700 kalenders verkocht. De marketingmanager is optimistisch: „Als er nog een paar handtekeningen onder zakelijke contracten gezet worden, komen we zo aan de duizend."

De studenten regelen alles zelf, van het brainstormen over een goed product tot persoonlijke klantbenadering. En met succes: tijdens de Marktdagen Rotterdam wonnen ze een derde prijs in die laatste categorie. Wat heb je nu aan zo'n minionderneming? Volgens Menno heel veel. „We helpen particulieren en bedrijven aan een kalender voor een leuke prijs. En met elke verkochte kalender steunen we KWF Kankerbestrijding. Ons bedrijf kost ons best veel tijd. Maar de tijd die we investeren, betaalt zich dubbel terug. Alle leerervaringen komen zeker ook in de toekomst goed van pas."

calendercompany.nl

Woekeren met microkrediet

Maandenlang waren ze bezig met de voorbereidingen, en in februari kregen de brugklasleerlingen van het Van Lodenstein College in Barneveld een microkrediet van de Rabobank. Een renteloze lening van 200 euro als startkapitaal voor een eigen bedrijfje. De totale opbrengst is voor het project Day for Change, dat zich inzet voor ontwikkelingslanden.

Suzanne Hardeman (13) uit Ederveen doet enthousiast mee. Samen met vier anderen richtte ze snoepwinkel Het Zoete Toppertje op. Niet voor niets. In totaal behaalden ze inmiddels een winst van ongeveer 150 euro. „We verkochten vrijdag snoep op een actiemarkt. Dat was een groot succes. Logisch, want iedereen houdt van snoep." De zelfgemaakte snoepkransen gingen als warme broodjes over de toonbank. De meiden moesten het dorp in om nieuwe voorraad in te slaan.

The Carwashboys, het bedrijfje van Gerrit van Nifterik (14) uit Barneveld en vier anderen, pakten het anders aan. „We hebben heel veel ingekocht en afgesproken dat we terug konden brengen wat we niet verkochten." De jongens probeerden vrijdag schoonmaakproducten voor auto's aan de man te brengen. Zelf gingen ze ook aan de slag, met de auto's van docenten en andere bezoekers. Strategisch zorgden de tweedeklassers ervoor dat er speelgoedautootjes te koop waren, zodat ook kinderen enthousiast werden over hun bedrijf. Gerrit is tevreden over de opbrengst: „Ik schat die op zo'n 250 euro."


„We vertrokken met 250 euro"

Heerlijk, je eigen product aan de man brengen, vinden Gerben Cromwijk en Paul van Meijeren (15). Samen met vier klasgenoten zetten ze een onderneming op die muismatten verkoopt. De vmbo 3-leerlingen van het Driestar College in Gouda vielen er meteen mee in de prijzen.

Hun muismat is dan ook een puik product, vinden beiden. Gerben: „Aan de achterkant van onze muismat kun je een foto vastmaken. En hij kost maar 2,50 euro. Bij het Kruidvat kun je ook een muismat met ingescande foto kopen, maar dan kost-ie wel 15 euro."

Op 18 maart brachten hun product aan de man tijdens de Marktdagen Rotterdam, waar allerlei miniondernemingen zichzelf konden presenteren. Gerben: „Wij hebben toen 21 muismatten verkocht; niet heel veel, maar er liepen ook niet zo veel mensen rond."

De jury was enthousiast over het bedrijfje van de zes jongens. Paul: „We kregen de eerste prijs voor klantbenadering." Gerben: „De jury vond dat we enthousiast waren en klanten netjes aanspraken. Ook hadden we een goede verkooptechniek: een beetje aandringen, maar tegelijk aardig overkomen." Paul: „En soms een grappige opmerking maken."

De vmbo'ers waren de jongsten op de marktdag. Alle andere studenten waren van het mbo of hbo. Paul, grijnzend: „We kwamen als kleuters aan, maar vertrokken met een prijs van 250 euro."

Beide jongens weten het zeker. Later willen ze verkoper worden, of dat nu in een eigen onderneming is of niet. Gerben: „Met mensen praten, hen overhalen, geld verdienen: het geeft me een goed gevoel."

muismatlc.tk


Puntuit is ervan overtuigd dat er nog meer jongeren zijn met een eigen bedrijfje, en wil graag meer enthousiaste, ondernemende jongeren leren kennen. Heb jij ook een (mini)onderneming? Mail naar info@puntuit.nl, dan krijg je een plaats op puntuit.nl/ondernemen.

tekst Machteld Brouwer en Jacomijn Hoekman, beeld ANP