Net een beetje gesetteld

2021-03-03-ACH30-PUexamensGera03-3-FC[1].jpg
 
Gera ten Hove (16), Dirksland
5 havo, christelijke scholengemeenschap Prins Maurits, Middelharnis

Na amper twee jaar lessen volgen op de Prins Maurits zal Gera alweer bijna afscheid nemen van deze school. In de zomer van 2019 verhuisde ze van Rijssen naar Dirksland. Na drie jaar havo aan de Jacobus Fruytierscholengemeenschap in Rijssen moest ze wennen aan een andere, veel grotere middelbare school. Nieuwe klasgenoten en docenten leren kennen, wennen aan nieuwe lesmethoden; Gera kreeg heel wat voor de kiezen. Haar optimisme sleepte haar door de eerste fase heen. „Naar mijn idee heeft de verandering van school niet direct invloed gehad op bijvoorbeeld mijn cijfers. Wat wel erg jammer was, was dat het coronavirus opkwam toen ik amper een paar maanden op school zat. Voor mijn gevoel was ik net een beetje gesetteld en moest ik toen ineens online lessen gaan volgen.”

Gera was maar wat blij dat ze als examenkandidaat de afgelopen maanden wel weer naar school mocht. „Ik heb thuis gelukkig een eigen plekje om te leren, maar ik ben ook sneller afgeleid. Ik vond het echt fijn om weer naar school te kunnen. Je kunt school en privé veel beter gescheiden houden en de lesstof komt ook anders binnen.

Het is ook handiger om rechtstreeks te kunnen praten met de docenten en bijvoorbeeld vragen te stellen; dat werkt online toch minder goed. En ja, ik miste het echte contact met mijn klasgenoten ook. Thuis was ik druk met school en zag ik op familie na bijna niemand. Ik heb me gelukkig niet somber of depressief gevoeld en scoorde ook niet minder, maar was wel heel blij om weer naar school te gaan.”

 

 

Jammer genoeg niet naar Parijs

2021-03-03-ACH30-PUexamensJitse03-4-FC[1].jpg
 
Jitse Maas (18), Doornspijk
6 vwo, Scholengemeenschap Pieter Zandt, Kampen

Als examenkandidaat in de aula en gymzalen lessen volgen, het dragen van een mondkapje, de 1,5 meter in acht nemen, een vrijwel lege school; Jitse kan er niet echt aan wennen. Dat hij als examenkandidaat wel fysieke lessen mag volgen, waardeert hij zeer. „Ik heb enorm behoefte aan sociaal contact. Toen we volledig thuiszaten, vond ik dat echt wel pittig en stil. Ik heb er geen psychische problemen door gekregen, maar vond het op een gegeven moment lastig om zelf de sleur te doorbreken. De sneeuw en het ijs vorige maand vond ik fantastisch, ik heb zo veel mogelijk geschaatst. Er bleef toen maar weinig tijd over voor m’n schoolwerk en ik had even moeite om m’n hoofd erbij te houden en gedisciplineerd te werken. Ik heb de afgelopen tijd dus wel wat minder efficiënt voor school kunnen studeren, maar heb gelukkig geen achterstand opgelopen.”

Dat het reisje naar Parijs is gecanceld, toch wel de kroon op het examenjaar, is flink balen, volgens Jitse. Een eerder geplande reis naar Leipzig ging ook al niet door en een gala en een uitgebreide afscheidsavond kunnen hij en zijn klasgenoten hoogstwaarschijnlijk ook op hun buik schrijven.

Jitse houdt de moed erin. En dat lukt hem mede door zijn vele hobby’s. De Doornspijker is actief in de lokale politiek, zit in het bestuur van de debatteam van de Pieter Zandt, speelt piano, maakt deel uit van een slagwerkgroep en krijgt energie van hardlopen en fitnessen. „Ik heb mezelf altijd beziggehouden. Als ik die afleiding niet had gehad, zat ik er nu wel anders bij, denk ik.”

 

 

Geen stress, wel lichte spanning

2021-03-03-ACH30-PUexamensMelanie03-4-FC-V[1].jpg

 
Melanie van Zetten (16), Ridderkerk
4 vmbo, Wartburg College, locatie De Swaef, Rotterdam
 

Half mei is het zo ver voor Melanie. Van examenstress heeft ze nog geen last, maar ze bespeurt al wel wat lichte spanning bij zichzelf. En daar is de coronacrisis mede debet aan. „Er gebeurt zo veel in het onderwijs en er is nog best veel onduidelijk over hoe de examenperiode ingevuld gaat worden, dat geeft wel onrust en onzekerheid.”

Als examenkandidaat mocht Melanie de laatste tijd veel op school zijn. En dat beviel haar goed, ondanks de aanpassingen waar ze mee te maken kreeg. „We kregen les in de aula, zodat iedereen voldoende afstand van elkaar kon houden. Aan de andere kant van de ruimte zat ook een klas. Dat gaf in het begin wel afleiding, maar je wende er op den duur ook aan.”

Melanie heeft de lockdown tot nog toe goed doorstaan, vindt ze. „Natuurlijk was het geen standaard schooljaar, maar ik heb gemerkt dat ik daardoor niet echt uit evenwicht ben geraakt. Ik vind het wel veel fijner om fysieke lessen te volgen op school; tijdens de eerste schoolsluiting zat ik vijf dagen per week achter mijn laptop en miste ik de sociale contacten. Ik snap dat verschillende leeftijdsgenoten zich somberder voelen in deze periode, maar daar heb ik persoonlijk gelukkig geen last van.”

Melanie heeft ook niet het idee dat ze door de vele online lessen minder goed is voorbereid op de examens. „Je bent meer zelf verantwoordelijk in hoeverre je oplet en je aandacht erbij houdt. Ik kon de onlinelessen goed volgen en heb geen belangrijke examenstof gemist.”