Voor veel Golf-liefhebbers was het even slikken toen Volkswagen het nieuws naar buiten bracht dat de opvolger van de R32 een viercilindermotor zou krijgen. Weliswaar met een dikke turbo, maar toch. Dat geluid zou vast niet terug komen.

En gelijk kregen ze. Want de nieuwe Golf R klinkt minder fraai dan zijn voorganger. Natuurlijk hebben de geluidstechnici bij Volkswagen hun best gedaan om een soort roffel in de uitlaat te krijgen, maar het blijft allemaal wat soft vergeleken met het warme en diepe gebrom van de R32.

Maar is-ie daarom ook minder leuk? Nou…nee. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat een viercilinder minder weegt. Daarmee is de R veel wendbaarder en lichtvoetiger dan de R32 en dus ook een fijnere sportauto. Tel daarbij op het standaard 4-motion-systeem –voor de nietkenners: vierwielaandrijving- en je hebt een auto die hard, heel hard door een bocht kan zonder de bestuurder in de problemen te brengen.

Tegelijk blijkt de turbomotor in de praktijk feller, krachtiger, zuiniger én minder vervuilend dan de zescilinder. En die laatste twee eigenschappen doen het vooral tegenwoordig erg goed tijdens een verkooppraatje.

De enige vorm van heimwee naar de R32 wordt wellicht veroorzaakt door het gemis aan mooi motorgeluid, maar voor de rest doet de nieuwe R zijn voorganger snel vergeten.

Technische gegevens R

Topsnelheid: 250 km/h

Acceleratie 0-100 km/h: 5,5 sec

Cilinders: 4 in lijn

Cilinderinhoud: 1984 cm3

Max. vermogen: 199 kW (270 pk) bij 6000 tpm

Max. koppel: 350 Nm bij 2500 tpm

Turbo: ja, met intercooler

Verbruik gem: 1 op 11,9

CO2-uitstoot: 195 g/km


Technische gegevens R32

Topsnelheid: 248 km/h

Acceleratie 0-100 km/h: 6,2 sec

Cilinders: 6 in V-vorm

Cilinderinhoud: 3189 cm3

Max. vermogen: 184 kW (250 pk) bij 6300 tpm

Max. koppel: 320 Nm bij 2800 tpm

Turbo: nee

Verbruik gem: 1 op 10,3

CO2-uitstoot: 231 g/km

tekst Evert Barten, beeld Volkswagen