Al heel jong wist ik het.....Als ik later groot ben wil ik zo'n mooie, speciale, snelle auto rijden!
Voor mij was het al heel snel duidelijk: dat wordt dus géén Golf GTI of iets dergelijks.
In december 2007 haalde ik mijn rijbewijs en werd het langzaamaan tijd om mijn jongensdroom werkelijkheid te laten worden.
Wat wilde ik nu werkelijk?
Mijn grote wens was om eens de trotse eigenaar te worden van een Porsche 924 of een 944.
Ik startte daarom met een rode Fiat Punto van 11 jaar oud.
Je weet wel, zo één met zo'n verschoten motorkap.
Maar eerlijk is eerlijk, dit rode gebakje heeft me weinig gekost en me overal gebracht!
Dankzij de moderne media werd het zoeken vergemakkelijkt door bv. Marktplaats enz.
Ik verdiepte mijzelf ondertussen in de belangrijke verschillen tussen de 924 en de 944.
Al snel wist ik daarom dat het geen 924 ging worden omdat daar een Audi motorblok in ligt.
In Januari 2009 brak het grote moment aan: In het noorden van ons land ontdekte ik eindelijk "mijn" Porsche 944.
De auto was technisch in een perfecte staat, helaas het uiterlijk duidelijk wat minder.
De Porsche 944 S2 was in november 1985 gebouwd en oorspronkelijk verkocht in Duitsland.
In 1997 werd deze geïmporteerd naar Nederland en voorzien van een Nederlands kenteken met daarbij een mooi taxatierapport.
De verkoper gaf mij de raad mee snel te beslissen want de animo was groot.
Ik nam deze raad ter harte en belde hem nog voor ik thuis was met de boodschap: Ik koop hem!
Al snel werd duidelijk dat een Porsche 944 kopen als 19- jarige nog niet zo eenvoudig is.
Na ontelbaar veel telefoontjes bleek de auto voor mij niet verzekerbaar.
Mij leeftijd in verhouding tot de snelle auto zorgde voor een risico categorie die mij € 2.700,-- op jaarbasis ging kosten.
Dat ging mij dan toch écht iets te ver.
Wat overbleef was dus dat de auto kwam te staan op mijn vaders naam.
Met de verzekering werd overeengekomen dat ik als tweede rijder werd opgenomen met een limiet aan kilometers.
De Porsche reed geweldig maar het uiterlijk wilde ook wat.
Ik besloot af te wachten tot het einde van het jaar zodat ik er enige kijk op had of de auto technisch goed bleef voordat ik geld zou gaan verspenderen aan het uiterlijk.
Oktober 2009 besloot ik aan de slag te gaan met de restauratie.
De volledige auto werd door mij gedemonteerd waarbij duidelijk werd dat niet alle technische delen voor 100% in orde waren.
In december bracht ik de Porsche naar de spuiter waarna deze in januari weer met de autoambulance kon worden opgehaald en het opbouwen weer kon beginnen.
Dit bleek een geweldige klus te zijn.
Steeds meer onderdelen waren zwak of versleten na grondige controle en de risico's waren niet in te schatten.
Bij het demonteren waren alle ruiten heel gebleven maar bij het opnieuw monteren van de voorruit bleek dat deze toch zoveel onder spanning stond en kapot knapte.
Opnieuw een financiële tegenvaller want een voorruit van een Porsche 944 met geïntrigeerde antenne kost nogal wat.
Ook het inbouwen van de elektrische raambediening (ja Porsche maakte in 1985 al elektrische bediening), afstellen van elektrische spiegels, sloten en deurgrepen was een gigantisch tijdrovend karwei.
De voldoening van deze klus zorgde voor de nodige motivatie.
In maart 2010 was de auto zover klaar dat er weer mee gereden kon worden.
En dan blijkt dat de restauratie ook dan nog voor eigen risico's zorgt want na het aanzetten van de ruitenwissers sprong er in de nieuwe ruit van benden naar boven weer een barst.
Deze werd veroorzaakt door teveel kit onder de ruitranden waardoor het ijzeren frame van één ruitenwisser de onderrand van de ruit raakte.
Dit betekende opnieuw ruit uitzagen en een nieuwe ruit.
In de loop van de tijd werden er nog diverse onderdelen veranderd zoals, BBS sportvelgen die vervangen werden door originele Porsche cup 3 velgen, dubbel uitlaatsysteem, aangepaste cockpit, ingebouwde navigatiesysteem en aangepaste tellers.
Als laatste werd de Porsche vanbinnen geheel opnieuw met leer bekleed.
Nu werd het dan toch eindelijk tijd voor mijzelf om de Porsche 944 op mijn eigen naam te krijgen.
Na veel bellen ontdekte ik een adres waar de Porsche op mijn eigen naam als oldtimer kon worden verzekerd.
Dit betekend wel dat ik een tweede auto moest blijven rijden dus ook mijn oude vertrouwde Fiatje bleef aan.
Kortom: Een Porsche 944 op naam een dure hobby maar het dubbel en dwars waard!
Het voelt voor mij nog steeds als een droom: De ideale gewichtsverhouding 50/50 met het motorblok voorin en de koppeling en versnellingsbak achterin onder de kofferbak zorgen voor geweldig rijcomfort bij hogere snelheden.
Verder is het onvoorstelbaar dat een auto uit 1985 al van zoveel elektrische snufjes is voorzien: elektrische stoelbediening, raambediening, spiegels, airco, dashboardlicht regelaar en kofferbaksluiting.
En dan hebben we het nog niet gehad over het elektrische motormanagement en de luchtmassameter.
Extra foto's:
De Porsche in oude staat:
Tijdens de restauratie:
Ingezonden door Bastiaan de Groot