Len-Marie Boele (16) uit Alblasserdam, panellid van Puntuit, doet verslag van de Debatavond Onderwijs van de SGP-jongeren in Werkendam.


Naast me zit een man van rond de 45. Af en toe kijkt hij met een schuin oog naar mij. Even later kan hij zijn nieuwsgierigheid niet langer bedwingen: “Schrijf je steno?” Ik schiet in de lach. “Nee, niet bepaald.” Ik leg hem kort uit waarom ik nu zo ijverig aan het schrijven ben. Buiten deze man kom ik nog een paar andere grijze hoofden tegen, maar veruit de meeste aanwezigen zijn jongeren.

Heel de avond is strak gepland dus is het hele toer om alles binnen de tijd gepropt te krijgen. Als eerste houdt dhr. Moens van de Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs (VGS) een inleiding. Hij vertelt kort iets over het werk van de VGS. Aan het einde van zijn speech vraagt hij aan Hans of hij binnen de tijd was. Het blijft even stil, waarna Hans zegt: “hmm niet binnen de tijd, maar wel binnen de marge.” Heel de zaal schiet in de lach.

Om nog even in de stemming te blijven, stellen ook de andere sprekers zich snel voor: Kamerlid Roelof Bisschop van de SGP en Kamerlid Paul van Meenen van D66.

Werkdruk, lerarentekort

Het eerste onderwerp was het lerarentekort. Zowel Bisschop als Van Meenen vinden dat het beroep van leraar volwassen moet worden. Leraren moeten meer vrijheid krijgen. Minder wetjes van de overheid en meer vrijheid voor eigen initiatief. Dit zal meer mensen aantrekken om voor de klas te gaan staan. Tot zover zijn er nog geen verschillen.

Het tweede onderwerp gaat over de werkdruk & regels. Bij dit onderwerp past de stelling: Werkdruk? Daar moet je als docent ook gewoon zelf wat aan doen. Bijna iedereen in de zaal stak een groen papiertje op, als teken dat ze het met de stelling eens zijn. Een docent stond op en zei: “Ik heb helemaal geen last van de werkdruk, ik ga iedere dag fluitend naar m’n werk.” Dat is fijn, maar dat geldt helaas niet voor alle docenten. Vaak wordt de werkdruk veroorzaakt door de vele regels en toetsen die aan het onderwijs zijn verbonden.

SGP is bezig met een schrapwet voor het onderwijs, om de verplichte tussentijdse diagnostische toets op de middelbare school te schrappen. Scholen zijn niet blij met deze toets en ze verdienen vertrouwen, vindt Bisschop. Van Meenen heeft weinig vertrouwen in deze nieuwe wet.

Na de pauze gaan Bisschop en Van Maanen in debat over de toekomst van het onderwijs. Ze zijn het snel eens: geef scholen autonomie. Verder is het erg belangrijk dat docenten motivatie blijven tonen, zodat meer mensen docent zullen worden.

Leeuwentemmer

Een enthousiaste docent: “Eerst wilde ik leeuwentemmer worden, maar mijn vader zei: Dan word je opgegeten. Toen wilde ik actrice worden, maar mijn vader zei: Dat hoort niet… Ja, dat hoort niet; dan komt er niets van je terecht. Als laatste keus wilde ik dan maar rechter worden. Mijn vader was iets positiever, maar dan zou ik op m’n 16 op kamers moeten en dan zou aan de drugs raken en in de goot terecht komen. Kortom het was allemaal niets. Uiteindelijk ging ik maar naar de pedagogische academie om de hoek; dat was verantwoord. Ik werd docent en geef nu al 41 jaar les. Ik zeg vaak tegen mijn leerlingen: “Ik ben zowel leeuwentemmer als actrice als rechter geworden.””