In de winkel ben ik vaak bezig met het mengen van verf, vullen van producten en het helpen van klanten, maar officieel ben ik caissière. Dat is niet zo simpel als het klinkt. Zo heb ik al veel gehad aan mijn ervaring als debater. Bijvoorbeeld wanneer ik moest beargumenteren dat ik het verlopen kortingsbonnetje echt niet kon aannemen, omdat het systeem dat niet pikt. Of op momenten dat een klant beweerd dat de prijs in de winkel lager zou zijn dan de kassa scant. Regelmatig gebeurt het ook dat een klant boos uitvalt, omdat hij de kortingsactie die op donderdag ingaat nog niet op maandag krijgt.
In het begin wist ik meestal niet hoe te reageren. Regelmatig stond ik met een mond vol tanden, niet wetend wat te zeggen. Tegenwoordig weet ik beter te handelen. Trouwens, niet elke klant is een boze klant. Zelfs niet als iets wél mijn schuld is. Bijvoorbeeld toen door mijn toedoen de telefoon van een klant kapot viel. Ze was oprecht niet boos. En pas was er een mevrouw die bij het weglopen zei: “Ik hoop dat u vanavond 10 miljoen wint, want u bent zo vriendelijk.” Zulke mensen maken m’n dag. Niet dat ik 10 miljoen gewonnen heb hoor.
Al deze klanten leerden me om vriendelijk te zijn en te blijven. En dat is echt zo moeilijk niet. En weglopen met een “fijne dag, werkse vandaag” is nog minder moeilijk. Gelukkig zijn er heel veel klanten die dat ook gewoon zijn en zeggen. Want begrijp me niet verkeerd. Zonder klanten zou het oprecht heel saai zijn. En een potje debatteren bij de kassa vind ik ook echt niet heel erg. Zolang je mij maar gelijk geeft, haha.