De vriendinnen hielden op hun eigen school een onderzoek onder vijftig meiden. De helft van de groep, 25 leerlingen op de Reviuslocatie, moesten direct een enquête invullen over hun zelfbeeld. De andere helft van de groep kreeg eerst een filmpje te zien van een fotoshoot van ”supermodel” Doutzen Kroes. Elf meiden die het filmpje zagen en daarna de enquête invulden, gaven aan niet tevreden te zijn met zichzelf wanneer ze in de spiegel kijken. „Zij gaven zichzelf een 4 of een 5 voor hun uiterlijk.” Bij de groep die direct de enquête invulde, was ‘slechts’ één meisje niet tevreden over haar verschijning.

Nepideaalbeeld
Welk cijfer geven de meiden zichzelf voor hun uiterlijk? Dat blijkt een lastige vraag. Na lang aarzelen geeft Rosanne zichzelf een 8. „Ergens tussen een 7 en een 7,5”, vindt Leontine. „Ik heb geen volle lippen en grote ogen. Maar dat is een nepideaalbeeld.”

Voor een profielwerkstuk over „de invloed van de media op het beeld van de uiterlijke perfectie van jonge vrouwen” moet je stevig in je schoenen staan. Rosanne: „Het beeld dat van de ideale vrouw wordt geschetst, maakt mij boos op de media. Die schetsen een beeld van de perfecte vrouw die niet bestaat.”

Meeloopgedrag
„Zelfs foto’s van supermodellen die in tijdschriften staan, worden bewerkt. Als zelfs zij niet knap genoeg zijn voor de cover van een tijdschrift, waarom zou ik dat dan wel moeten zijn?” vraagt Rosanne zich af. Leontine: „Wij hadden een afspraak met een model. Toen ik haar op de bank zag zitten dacht ik: Is dit nu een model? Op een bewerkte foto van haar zag ze er heel anders uit!” Socioloog Van Eckeveld verklaart het vanuit het ”meeloopgedrag” van jonge vrouwen. Zij zouden proberen te lijken op de ‘prachtige’ vrouwen die in de media verschijnen.

De dames hebben hun profielwerkstuk niet geschreven, maar gefilmd. Op die manier willen ze zo veel mogelijk mensen bereiken via Facebook en YouTube. De video is eind januari klaar. De meiden zeggen dat ze bewust proberen zichzelf te zijn. Ze hebben al nagedacht over de boodschap die ze leeftijdsgenoten willen meegeven. „Deze wereld is nep, echt nep.” Een slogan hebben ze ook: „Schoonheid begint op het moment dat jij beslist jezelf te zijn.”