Er zijn per profiel drie prijzen te winnen. Tijdens de prijsuitreiking op dinsdag 14 juni wordt bekend welke werkstukken de eerste, tweede of derde prijs ontvangen.

De jury was zeer te spreken over het originele en maatschappelijk relevante onderzoek van de winnaars van dit jaar. Ook waren de juryleden onder de indruk van het hoge niveau van de profielwerkstukken en de actualiteit van de onderwerpen. De KNAW ontving voor deze editie 351 profielwerkstukken van 156 scholen.

Van zand op Mars tot FlowPeds in New York
De auteur van Plantenteelt op Mars gebruikte nagebootst Mars-zand van een vulkaanbodem in Hawaï  en verbouwde daarop bonen, tomaten, maïs, courgette en radijs. Wouter van As toonde met dit nieuwe experiment aan dat plantenteelt op Mars mogelijk is. Sophie van Dongen en Malouke van Nunen concluderen dat door prestatiedruk direct het gebruik van Ritalin onder middelbare scholieren zonder voorschrijving toeneemt. Indirect bevordert prestatiedruk ook nog eens het gebruik van Ritalin met voorschrijving.

Evert Guliker en Jesper Provoost maakten voor hun werkstuk FlowPed - Nieuwe mobiliteit in steden een ondernemingsplan voor een verhuursysteem van rideables als mogelijke oplossing voor verkeersproblemen in de grote stad. De auteurs hadden New York als uitgangspunt, maar zijn nu in gesprek met een organisatie in Lissabon over een pilot van hun FlowPed.

De jury waardeerde ook de creativiteit van de profielwerkstukken. Zo ontwierp Sean Goedgeluk met open data een zelf navigerende modelauto voor in de wijk Vleuterweide. De jury vond het werkstuk Think out of the box maatschappelijk relevant: op een positieve manier in hokjes denken leidt tot minder vooroordelen.

Opmerkelijke winnaars
Het Norbertuscollege uit Roosendaal, het Comenius College uit Hilversum, het Emmauscollege uit Rotterdam en het Insula College uit Dordrecht wonnen al eerder de KNAW Onderwijsprijs. Zuid-Holland, Noord-Brabant en Gelderland zijn goed vertegenwoordigd met minimaal drie winnende profielwerkstukken per provincie van verschillende scholen.