Thijs van Silfhout (18), Shan Eikelboom (19), Jonathan Polder (18), Antonie Thijsen (18) en Theunis van der Pijl (18) volgen alle vijf de commerciële opleiding van het Hoornbeeck College in Amersfoort. Volgens Puntuit hebben ze de beste studentonderneming van het jaar. Daarom wonnen ze dit interview én een advertentie ter waarde van 800 euro.

Aan het begin van dit studiejaar startte Inventa met tien man. Later ging de studentonderneming in afgeslankte vorm verder: met z’n zevenen. Thijs: „Daarna zijn er nog weer twee gestopt. Je moet school wel kunnen combineren met de company.” Antonie: „Uiteindelijk wil iedereen vooral een diploma halen.”

Product
De keuze voor het product was een toevalstreffer, vertelt Jonathan. Na een uitgebreide brainstorm­sessie en marktonderzoek viel een aantal producten af. Vervolgens stuitten ze op de biologisch afbreekbare wegwerp­artikelen. Jonathan: „We kwamen in gesprek met de vader van een medestudent. Met zijn bedrijf Organicware zijn we een partner­ship aangegaan.”

De studenten zijn uiteindelijk maar wat blij met hun product. Shan: „Biologisch afbreekbaar kan de toekomst worden.” Antonie weet zelfs te vertellen dat op steeds meer foodfestivals plastic een verboden artikel is. Shan: „Met de keuze voor dit product laten we zien niet voor de korte termijn te gaan.” Antonie: „Het gaat ons om een betere wereld. Met minder plastic. Nu nog wordt elk jaar 320 miljoen ton plastic geproduceerd.”

Compost
Na de keuze voor het product begon het echte werk voor de studenten. Foldermateriaal ontwerpen, een website met een webshop bouwen en nog veel meer. In januari konden ze aan de bak met de verkoop.

De producten van Inventa zijn puur natuur. Omdat ze gemaakt zijn van kokosnoot, suikerriet, palmblad of duurzaam hout kun je ze na gebruik met een gerust hart weggooien in de groene kliko voor gft, promoten de jongens hun product. Het wordt gewoon compost. Thijs: „En daaruit kun je iets nieuws laten groeien.” Jonathan: „Hergebruiken kan ook, afhankelijk van wat je ervan gegeten hebt. Als dat nootjes waren, kan het prima. De bordjes afwassen, gaat niet. Hoe stevig de bordjes van palmbladeren er ook uitzien, in de vaatwasser houd je een doek over.”

Trigger
Of ze hun eigen producten zelf zouden gebruiken? Daar hoeven de vier geen seconde over na te denken. „Ja”, klinkt het direct enthousiast in koor. Antonie: „Ze zijn niet alleen beter voor het milieu, maar zien er ook mooier uit.” Met een grijns: „En daardoor smaakt alles wat je ervan eet zelfs haast beter.”

Ondertussen grist Thijs plotseling een doosje met plastic roerstaafjes van de tafel en moffelt het gauw weg. Thijs: „Dat kan natuurlijk niet, hè. Hier hadden de houten roerstaafjes van ons moeten staan. Plastic is voor ons een trigger.” Jonathan valt hem bij. Hij geeft een voorbeeld over het congres Duurzaam Doen van het Hoornbeeck College. Het congres half april was een hoogtepunt voor de studenten, omdat alle bezoekers van hun bordjes aten en uit hun bekertjes dronken. Jonathan: „We zagen voor het congres ergens op een koffietafel nog een plastic bakje staan. Zoiets irriteert. Dat hebben we snel vervangen voor een exemplaar van ons.”

Slogan
”Plastic kan echt niet meer!” is de slogan van Inventa. En voor dit duurzame statement staan de studenten ook. Jonathan: „Rentmeesterschap is een christenplicht. En als wij een steentje kunnen bijdragen aan het voorkomen van plasticsoep en er ook nog een boterham mee kunnen verdienen, dan is er eigenlijk niets mooiers dan dat.”

„Wij zijn slechts 5 tegenover 7 miljard mensen. Maar wij willen wel initiatief nemen”, zegt Shan. Antonie: „Zo moet iedereen bij zichzelf beginnen. Anders blijf je naar elkaar kijken en gebeurt er niets. Alle beetjes helpen!”

Snufferd
Na een stroeve start gaat het nu finan­cieel goed met Inventa. In april zetten ze 1500 euro om. Hoeveel ze precies willen gaan verdienen, willen de jongens niet zeggen. Jonathan: „De aandeelhouders die een stukje van onze studentonderneming kochten, kunnen we in ieder geval terugbetalen.”

Shan: „Ons echte doel is dat we iets leren. Iedereen gaat weleens op z’n snufferd, maar daar word je slimmer van. De cijfers vinden we van onder­geschikt belang.”

Wat hebben de ondernemers geleerd? Thijs: „Je verkoop hangt af van de samen­werking. En in het begin moesten we allemaal wel wennen. Dat komt doordat we stuk voor stuk een beetje haantjes zijn.” Antonie vult aan: „We hebben geleerd om eerlijk te communiceren. Dat is nodig, want je bent ook vrienden van elkaar.” En dat moet natuurlijk ook zo blijven.

V.l.n.r. Jonathan, Theunis, Thijs, Shen en Antonie.