Een extra tafel biedt plaats aan de twee 5 vwo’ers. Zij moeten zorgen voor een tegengeluid tijdens het gesprek over muziek, dat plaatsvindt in een muzieklokaal op de Reviuslocatie van het Wartburg College in Rotterdam. Jedidja (15) toonde zich in afwachting van de komst van de jongens al strijdvaardig. Grappend zegt ze: „Iemand die niks met klassieke muziek heeft, maken we af.”
„Van welke klassieke componist worden jullie warm vanbinnen?” vraagt Vroegindeweij zijn pupillen uit de vierde en de vijfde klas van de havo en het vwo om het gesprek op gang te brengen. „Zelf ben ik dol op Brahms. Zijn tweede pianoconcert is echt het allermooiste wat ik ooit gehoord heb!” De jongeren twijfelen. Ze hebben niet echt een lievelingscomponist.
Muzikaal opgevoed
Al snel gaat het gesprek over de belangrijkste vraag van deze maandagmiddag. Hoe komt het dat Thijs en Maurits houden van populaire muziek als techno, dance en house uit de top 40, terwijl de anderen juist liever naar klassieke muziek luisteren?
Maurits heeft daar zelf wel een verklaring voor. Thuis is hij niet zo muzikaal opgevoed. Daardoor heeft hij nooit belangstelling voor klassieke muziek gekregen. „Ik houd vooral van muziek die lekker klinkt.” Jedidja kan zich dat wel voorstellen. „Op een bruiloft waar ik was, werd heel mooi pianogespeeld. Toen dacht ik: Dit wil ik ook.”
Thamara (15) kreeg haar liefde voor muziek mee op de basisschool. „Wij hadden de muziekmethode Luisterland. Dan luisterden we naar klassieke muziek en ondertussen las de juf iets voor over de componist. Het was heel saai, maar toch is het blijkbaar blijven hangen.”
Op mijn telefoon heb ik geen klassieke muziek
Popliefhebber Maurits heeft de klassieke muziek nog niet afgeschreven. „Ik denk dat het bij sommige gelegenheden wel heel mooi is. Op mijn telefoon heb ik geen klassieke muziek, maar ik vind het op een bruiloft wel passen.” Vooralsnog selecteert hij op wat hem aanspreekt. Thijs valt hem bij: „Een liedje is leuk of niet, verder denk ik daar niet over na.”
Instrument
Het lijkt wel alsof wanneer je zelf een instrument bespeelt, je ook graag naar klassieke muziek luistert. Die regel gaat in ieder geval op voor deze groep. De zes liefhebbers van klassieke muziek spelen orgel, piano, dwarsfluit, trompet en harp. De twee jongens die naar pop luisteren, hebben niet zo veel interesse voor het zelf spelen en het beluisteren van klassieke muziek. Hoe zou dat komen? vraagt de groep zich af.
Thamara denkt dat klassieke muziek „iets origineels” heeft dat je ontdekt als je zelf een instrument bespeelt. Gerdine (16): „Ik speel ook moderne stukken, maar dat lijken allemaal losse muziekwerken achter elkaar. Klassieke muziek is vaak harmonisch.” Annemieke (16) vult aan: „Bij die muziek krijg je een warm gevoel vanbinnen.”
Docent Vroegindeweij erkent dat volmondig: „Popmuziek pakt je, er blijft een deuntje in je hoofd hangen. In klassieke muziek zit variatie, daar kun je naar blijven luisteren. Elke keer hoor je weer iets nieuws.”
Dubbel
„Klassiek en pop kunnen niet samengaan”, stelt Pieter. „Componisten van klassieke muziek hebben vaker de eer van God op het oog dan popmusici.” Daarnaast meent Pieter dat muziek bedoeld is om tot rust te komen. „En bij popmuziek ga je al snel met je hoofd meebewegen”, ervaart hij. Zelf luistert Pieter nooit naar popmuziek. De havo’er zit sinds tien jaar op orgelles en brengt nog steeds op de meeste dagen een uur of twee achter het orgel door. „Ik zou niet op de fiets naar popmuziek kunnen luisteren en dan thuis achter het orgel kruipen. Dat zou voor mij heel dubbel voelen.”
„Met popmuziek ga je sneller de verkeerde kant op”, is de hele groep het met Pieter eens. Thamara heeft „in een vrome bui” weleens de stopknop ingedrukt, omdat het popliedje dat ze beluisteren niet tot eer van God was. „Af en toe luister ik nog weleens om mijn hoofd leeg te maken.”
Annemieke ziet het allemaal niet zo zwart-wit. „Iemand kan met verkeerde bedoelingen een liedje maken dat niet tot eer van God is. Maar dan kun jij het, als je goede bedoelingen hebt, nog wel tot eer van God spelen of ernaar luisteren, toch?” vraagt ze aan de groep en aan zichzelf.
Aan de andere kant vindt Annemieke dat goede muziek ook slecht gebruikt kan worden. „Jan Vayne speelt psalmen, maar maakt tegelijkertijd duidelijk dat hij niet gelooft. Eigenlijk is dat spotten. Ik vind dat dat niet kan.”
Doe mee met het concours
De eerste video’s voor het Puntuitconcours Klassieke Muziek zijn inmiddels binnen en hier te bekijken. Ook meedoen? Hieronder nog een keer de vier stappen die je moet nemen.
1. Zoek een werk uit van bijvoorbeeld Bach, Händel, Mozart, Beethoven, Dvorak, Brahms of een andere componist dat jou aanspreekt.
2. Speel het nummer op jouw instrument en vraag een familielid of vriend(in) er een video van te maken.
3. Stuur de video naar de redactie via deze pagina.
4. Deel jouw video na publicatie op puntuit.nl met vrienden op sociale media.
Bekijk voordat je meedoet de spelregels.
Foto: V.l.n.r. Jedidja, Thamara, Annemieke, Gerdine, Thijs, Maurtis, Wendong en Pieter in gesprek met elkaar en hun muziekleraar Vroegindeweij op de Reviuslocatie van het Wartburg College in Rotterdam.