De zes studentondernemers Gerbrand Blankespoor (19), Nadine Vos (17), Marnix Balkenende (18), Jan Willem Voortman (18), Sarissa Braal (17) en Henriëlle Steenbeek (17) verkopen een koolmonoxidemelder die bij een gevaarlijke hoeveelheid koolmonoxide niet alleen alarm slaat, maar ook direct de cv-ketel uitschakelt.

„Een nieuw product verzinnen dat iets toevoegt aan de samen­leving, vonden we het moeilijkst”, vertelt directiesecretaresse Nadine. „We hebben superlang gebrainstormd.”

Veilig huishouden

Financieel directeur Marnix: „We hebben gekeken naar wat er in Nederland speelt en waar mensen behoefte aan hebben. Op die manier kwamen we uit op meer veiligheid in huishoudens. Onze begeleider kende iemand die de koolmonoxidemelder heeft ontwikkeld. Dat vonden we een mooi product.”

Na de keuze voor een product kan het harde werken beginnen. De jonge ondernemers bouwen een website, maken een bedrijfsvideo en denken na over hoe het product aan de man gebracht kan worden. Maar volgens Marnix verkoopt de koolmonoxidemelder zichzelf. „Op de eerste dag van mijn stage heb ik meteen over het product verteld en ik had aan twee woorden genoeg.”

Samenwerking

De studenten hebben onderling wat meer woorden nodig. Communicatie is het belangrijkst, vinden ze. Of de samenwerking ook altijd goed ging? De jonge ondernemers beginnen te lachen. „Dat was nog weleens lastig”, vertelt algemeen directeur Gerbrand. „We zijn niet allemaal hetzelfde, maar we moeten wel naar hetzelfde punt. Je denkt en wilt vaak dat anderen hetzelfde type mens zijn als je zelf bent.”

Zo was de groep het oneens over of ze met hun bedrijf een stand zouden huren op een beurs. De financieel directeur vond het te veel geld kosten, maar de algemeen directeur vond het goed voor de verkoop.

„Uiteindelijk zijn we wel gegaan, maar alleen om te kijken hoe andere ondernemers de verkoop aanpakken”, vertelt Sarissa, die inkoop- en verkoopmanager is. „We hoefden dan geen geld te betalen voor een eigen stand.”

Rasverkoper

De verkoop is tot nu toe naar tevredenheid van het bedrijf. Jan Willem heeft de meeste melders verkocht. „Hij is echt de rasverkoper van de groep”, zegt Gerbrand. De melders kosten 109 euro per stuk. „We hebben de kosten er bijna uit”, weet Marnix.

Om het product meer bekendheid te geven, zorgde Henriëlle voor een huisstijl, advertenties en reclamefolders. „Ze is heel precies”, vertelt Sarissa. „Zij heeft ook de tekst voor de Puntuitaward aangeleverd. En ze zorgde ervoor dat alles qua opmaak in dezelfde stijl is.”

Op de vraag of ze nog zo veel producten gaan verkopen dat ze voor het einde van het schooljaar helemaal uit de kosten zijn, roepen de studenten in koor: „Jaaaaa!”

Er is dus voorlopig nog werk aan de winkel, voordat de opdracht afloopt. En daarna? „Het bedrijf wordt geliquideerd”, legt Nadine uit. „Dat is ook onderdeel van de opdracht”, voegt docent Van Laar, de begeleider van de groep, eraan toe. „Studenten leren zo een bedrijf op te starten, draaiende te houden en weer te beëindigen.”

Van Laar is heel tevreden over de prestaties van de studenten. „Ze zijn met elkaar voor het bedrijf bezig en hebben de opdracht in alle opzichten keurig gedaan.”