Klas 1G van het Driestar College in Gouda doet mee aan de Mediawijsheidsquiz van Driestar onderwijsadvies. In vijf lessen buigen ze zich over verschillende thema’s die met (sociale) media te maken hebben. Donderdag ging de les over multitasken. Thema is: ”Focus! Train jezelf in diep leren en diep denken; vermijd multitasken”.
Filmpjes
Jeroen tikt van de zenuwen steeds met zijn vingers op tafel, vanwege zijn afspraakje met Karlijn. Dat is te zien in het eerste filmpje dat de leerlingen krijgen voorgeschoteld. Aan hen de schone taak om te tellen hoe vaak Jeroen tikt. Klinkt simpel, maar ze moeten multitasken. Want wat verandert er ondertussen in het filmpje?
Ingespannen tuurt de klas naar het drie minuten durende filmpje. „Nou”, vraagt mevrouw De Frel, „hoe vaak tikte Jeroen op de tafel?” Meteen schieten er vingers in de lucht. „Veertien”, roept er één. „Nee, negentien”, vindt de ander. „Hm, we lossen dit democratisch op, net als de oude Grieken”, vindt mevrouw De Frel. De leerlingen lachen. Uiteindelijk vult De Frel ”achttien” in op het antwoordenblad op het digibord voor in de klas.
Nu komt de moeilijkste vraag. Wat is er veranderd tijdens het filmpje? Daar weet Evelien het antwoord op. „Karlijn had opeens een zonnebril op haar hoofd en Jeroen had twee verschillende shirts aan. En dat tafelkleed kwam er halverwege ook bij.”
„Zo, dat had ik ook niet gezien”, reageert mevrouw De Frel verbaasd. Op twee dingen tegelijk letten is best lastig, vindt de klas. De meesten waren zó gefocust op het tikken van Jeroens vingers dat ze de veranderingen in het filmpje niet zagen. Blijkbaar kun je je maar op één ding tegelijk concentreren, concluderen ze.
Quiz
„Tijd voor de quiz”, kondigt De Frel aan. De leerlingen gaan er goed voor zitten. „Als je een berichttoon hoort terwijl je huiswerk aan het maken bent, wil je dat berichtje bekijken. Hoe lang duurt het dan voordat je weer geconcentreerd aan het werk bent?” Daar moet de klas even over nadenken. Zeker wel zo’n anderhalve minuut, denken ze. Of dat goed is, moeten ze nog afwachten. De Frel krijgt de antwoorden per mail opgestuurd.
„Wat moet je doen om gefocust te werken?” is de laatste vraag. Tja, zonder telefoon natuurlijk, vinden de leerlingen. Maar, je telefoon een poosje aan de kant leggen is niet makkelijk. „Je wilt toch terugappen”, zegt een meisje.
„Met mijn mobiel erbij komt er niets van leren terecht”
„Multitasken kan alleen als je voor één taak weinig concentratie nodig hebt”, vindt Joanne Schulp uit Breukelen. „Anders kan het zelfs gevaarlijk zijn. Appen op de fiets of in de auto bijvoorbeeld.” Huiswerk maken én je telefoon in de gaten houden, vindt Joanne niet zo’n goed idee. „Als ik moet leren, leg ik mijn ’m altijd weg. Anders komt er niets van mijn huiswerk terecht”, vertelt Joanne. Of ze weleens moet multitasken? „Ik moest pas nog van alles tegelijk doen. Brood smeren, schoenen aantrekken én mijn catechisatietekst leren. Dat was niet erg handig”, zegt ze lachend.
„Je wordt makkelijk voor de gek gehouden”
„Ik leer vaak wel met mijn telefoon erbij”, vertelt Casper Westeneng (12) uit Kockengen. „Met een muziekje aan bijvoorbeeld. Ik zorg wel dat ik geen WhatsAppjes binnen kan krijgen, dat leidt me af.” Casper kan zich met zijn telefoon in de buurt even goed concentreren, vertelt hij. Wat hij geleerd heeft van vandaag? „Je wordt makkelijk voor de gek gehouden als je twee dingen tegelijk doet”, zegt hij, doelend op het filmpje over Jeroen en Karlijn. „Als je op één ding let, let je minder goed op het andere”, zo ervaarde hij in de les.