De vmbo’ers gingen zelf op onderzoek uit op school. Daarbij vroegen ze docenten hoeveel tijd zij besteden aan (sociale) media. Welke apps zijn onder leerkrachten populair? En: maakt bij het mediagebruik door de docent hun leeftijd nog uit?

In totaal interviewden de leerlingen meer dan 25 docenten. De leeftijd van de ondervraagde leraren loopt uiteen van 23 tot 64 jaar.

Een inkijkje in het online-leven van de leraar met de resultaten van het onderzoek.

Drie uur per dag

Uit navraag in verschillende klassen bleek dat de gemiddelde leerling ongeveer drie uur per dag aan media besteedt. De vraag is of dit bij de docenten hetzelfde is.

Wat blijkt? Leerlingen besteden inderdaad opvallend meer tijd aan (sociale) media dan docenten. Het gemiddelde mediagebruik van de ondervraagde docenten komt op één uur per dag, na schooltijd. Dat is duidelijk minder dan leerlingen. Opvallend hierbij is dat de leeftijd van docenten op dit onderdeel geen verschil maakt. Zowel docenten van boven de 50 jaar als hun jongere collega’s besteden tussen de 0,5 en de 1,5 uur per dag aan media.

Toch is er wel een verschil in het mediagebruik van jonge en oudere leraren en leraressen. Zo zitten twintigers en dertigers in veel meer app-groepen dan vijftig­plussers. Bij die laatsten staat de familie-app vaak eenzaam aan de top; andere app-groepen worden amper gebruikt. Bij jongere docenten loopt dit aantal uiteen van zeven tot zeventien app-groepen.

Apps

Welke apps zijn populair onder docenten? WhatsApp wordt door bijna iedereen als eerste genoemd. Verder scoren nieuws-apps, Bijbel-apps, Marktplaats en Facebook hoog. De populaire apps van leerlingen –Snapchat en Instagram– schitteren door afwezigheid.

Als de leerlingen de uitslag met elkaar bespreken, blijkt dat ze verwacht hadden dat docenten meer online zouden zijn. Hebben volwassenen dan toch gelijk? Loopt juist het onlinegedrag van leerlingen uit de hand? Of is het een tijdelijke piek en neemt het mediagebruik van jongeren met het naderen van de volwassenheid weer af? De leerlingen zelf denken van wel. Stuur hun later eens een appje om het na te vragen.

Leerlingen uit klas 1Ba van de Pieter Zandt wonnen de Grote Mediaquiz en kregen een compleet verzorgd dagje uit naar het Reformatorisch Dagblad. Check hier het verslag daarvan. Tijdens een workshop maakten ze een Puntuit­pagina, waarvoor ze vooraf al bovenstaand artikel hadden geschreven.