De tweede prijs gaat naar Alinda van Horssen, Annemijn Kaan, Naomi Furster en Caroline van Esch (3 vwo, Gomarus in Gorinchem) met een acht minuten durende film over het leven van Zwingli.
De derde prijs is eveneens voor leerlingen van het Gomarus: Sanne de Bruijn, Elize Boellaard, Rebecca de Groot en Eloise Pellikaan (1 vwo, Gomarus) maakten een stopmotion (een animatievideo met achter elkaar geplakte foto’s) over de ontvoering van Luther.
1e prijs: Tekening vol symboliek
Het kunstwerk van Shannon (inzending 11) bevat veel symboliek. Er lopen allerlei elementen door elkaar heen. Jurylid Ineke: „De afwisseling van zwarte penstreken –met soms ragfijne patronen– en kleurpotlood maken het tot een tekening waar je lange tijd naar kunt kijken zonder dat het gaat vervelen.”
Shannon is verrast over de eerste prijs. „Ik vind het heel bijzonder om zoiets mee te maken. Ik was superblij en rende meteen naar boven en vertelde het tegen mijn vader en moeder. En aan mijn zusje die ik tegenkwam. Die sprongen een gat in de lucht. Ik houd veel van tekenen en vond de wedstrijd een mooie uitdaging. In totaal heb ik er twee dagen mee bezig geweest. Mijn favoriete inzending was de eigentijdse Luther die een selfie maakt. Heel mooi uitgevoerd, en er zit superleuke humor in.”
2e prijs: Spannende film
Volgens de jury verdient de video over Zwingli (inzending 33) de tweede prijs (een Bijbel met uitleg voor elk teamlid). „De film is spannend en de flashback is goed verbeeld. Het zit doordacht in elkaar. Het verleden vertellen jullie in zwart-witbeelden, gekleed in ouderwetse kostuums, en het heden in kleurenbeelden en eigentijdse kleding. Zowel in de beelden als in de verteltekst zitten humoristische elementen. Bovendien is de film leerzaam.”
De vier leerlingen reageren enthousiast: "Wij vinden het geweldig dat we de tweede zijn geworden. Van onze school waren we eerste geworden, maar omdat er veel meer goede inzendingen waren hadden we niet verwacht dat we zo ver zouden komen. Nu we dit resultaat hebben behaald, zijn we dubbel zo blij."
[youtube]
Het meedoen met de Kunstwedstrijd vond het viertal supergaaf. "Wij hadden als doel om een minder bekende reformator te presenteren, maar wel op een manier zodat het iedereen aanspreekt. Op school kregen we van iedereen enthousiaste reacties op ons filmpje, wat het extra leuk maakt. Wij hebben ons doel bereikt! Wat ook leuk was: we mochten op verschillende locaties filmen. We spraken verschillende keren af om te filmen. Dat was een gepuzzel, maar het lukte. Daarna moest de film nog gemonteerd worden. Daar had Annemijn een programma voor. Dat ging supergoed."
3e prijs: Contrast in stopmotion
De stopmotionvideo (inzending 30) scoort volgens de jury de derde prijs (waardebon van 25 euro voor elke teamlid). „Het contrast tussen de gemaskerde ruiters en het schattige eekhoorntje en hertje is humoristisch. Het is een boeiend filmpje. Knap gedaan!”
"We hadden vanaf het begin een plan en iedereen wist wat hij moest doen."
Eloise vertelt erg blij te zijn met de derde plaats. "We konden het eerst nog niet echt geloven, maar we zijn echt hartstikke trots dat we derde zijn geworden." Elize: "Het was heel leuk om mee te doen met deze wedstrijd, maar we hadden nooit verwacht dat we zo hoog zouden enigen." Sanne is het roerend met haar eens. "We vonden het een super wedstrijd. Leuk dat er verschillende dingen ingezonden werden. Zoals: stopmotion, filmpjes en taarten." De samenwerking tussen het viertal verliep goed, vertelt Rebekka. "We hadden vanaf het begin een plan en iedereen wist wat hij moest doen. Daarvoor konden we alles goed op beeld krijgen en ging het goed!"
Eervolle vermeldingen
Twee inzendingen krijgen een eervolle vermelding. Allereerst die van de leerlingen van klas V1L van het Driestar College in Gouda. Samen verfden ze minutieus een schilderij van Ferdinand Pauwels (1872) na (zie video bij inzending). De jury: „Het kunstwerk symboliseert hedendaags kerk-zijn door samen de onderdelen van het schilderij vast te spijkeren op de wand. Als Luther geweten had dat 500 jaar later een hele klas zou werken aan dit schilderij, dan zou dat hem vast bemoedigd hebben.”
"Luther zou vast bemoedigd zijn"
Daarnaast wil de jury Marthe Roukens van de Jacobus Fruytier in Uddel in het zonnetje zetten voor haar schilderij van een kathedraal met een brandende kaars. „Als je door je wimpers heen naar de aquarel kijkt, blijft het een mooi beeld.”
Alle inzendingen netjes op een rijtje zien? Van taarten tot sjoelspel en van glas-in-loodraam tot moderne selfie of 3d geprint kasteel? Klik dan hier.
Jury: Kunst van deze tijd
„De wedstrijd leverde kunst van deze tijd op en bewijst dat er op middelbare scholen veel kleurrijk talent zit!” aldus de jury. „Goede kunst ontstaat als vorm en inhoud elkaar versterken.” En daarin zijn veel inzenders volgens de jury geslaagd. De jury was verrast door de verschillende, originele inzendingen.
„Goede kunst ontstaat als vorm en inhoud elkaar versterken.”
Behalve uit een lid van de jongerenredactie bestond de jury uit twee kunstkenners:
- Teo van den Brink studeerde communicatie in Ede en kunstgeschiedenis in Utrecht. Hij werkte 8,5 jaar bij Simonis & Buunk Kunsthandel en is sinds kort coördinator marketing & pr bij Museum de Fundatie in Zwolle.
- Ineke de Jong-den Hartog haalde de propedeuse van de lerarenopleiding beeldende vorming en studeerde daarna kunstgeschiedenis (master moderne kunst). Ze is freelance kunsthistoricus.
Volgens de jury varieerde de kwaliteit. „Van werkstukken die in een enkel tussenuur in elkaar gezet konden worden tot exemplaren waar dagenlang aan is gewerkt. Het meest geslaagd waren de werkstukken die een persoonlijke en eigentijdse verhouding tot de Reformatie weergaven. Vooral als de makers er in slaagden dit om te zetten in een uniek, sterk beeld.”
Bij elke inzending gaf de jury uitgebreid feedback.
Publieksprijs
De stemronde voor de publieksprijs –die vrijdag van start ging– is nog tot dinsdagavond 16 mei geopend. Stemmen kun je doen onder dit artikel. Bekijk de inzendingen en stem op jouw favoriet!
Stemmen voor de publieksprijs kan nog
Wil jij regelmatig het beste van jongerensite Puntuit (voor jongeren van 12 tot en met 25 jaar) op je smartphone ontvangen? Dat kan nu ook door je aan te melden bij de redactie via WhatsApp. Puntuit voegt je dan toe aan een lijst, waarna je af en toe een link naar een artikel –eentje die je gelezen/gezien moet hebben– krijgt toegestuurd.